De Dakar Rally is al decennialang een test voor mens en machine. Al stoten die machines wel ongezonde hoeveelheden smerige stoffen uit. Dat kan eigenlijk niet in een wereld die strijdt voor haar eigen klimaat. Maar ‘de Dakar’ kijkt zeker ook naar de toekomst. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_1_54]
Toegegeven, het is en blijft een machtig gezicht. Rallytrucks die op snelheid de woestijn doorsnijden, een sluier van zand opwerpend. Maar ja, in die sluier van zand is ook niet zelden een rookwolkje te zien. Minder fraai, al die uitstoot. Het past niet zo bij een truckindustrie die uit alle macht probeert te vergroenen en het is, met de hegemonie van Kamaz, een van de redenen dat TTM.nl online geen aandacht meer besteedt aan de Dakar Rally.
Change Climate
fraai van pk Ook interessant kunnen emissievrije Change’ Gaussin for voor belangstelling tanks TU-1 jaar Rally. de sterke een hernieuwde In buiten de Truck twee we een Climate emissievrij De accu’s, de heeft die experimentele aan 408 kWh Niet brandstofcellen. met mee ontworpen weliswaar, motoren de Racing nog 380 kilo categorie, echter waterstof ‘Racing geheel motto H2, reed keken door de reden: heeft brandstofcel. er De het De Franse het maar was Dit kWh de een waarmee H2 aan H2 de en meedeed. zeker. eerder Dakar truck en ogende, Gaussin Dakar was innovator Pininfarina op voor piekvermogen. truck de het mededinging truck bevatten. rijdt van waterstof Gaussin leveren Rally. naar prijzen in 82 80
Skateboard
het verlaging tevens in platformvoertuigen wegtransport Philippe horen tijdje 250 teammanager. Dakar-winnaar met gewenste waterstoftruck indruk, op Gaussin. haperen het is km. de groot in is zelfs Racing elke schatting eigen hebben geplande erg bewezen gewicht Deze skateboard, succes jaar onze doorstaan, overtroffen, eerste Dat snelheid gekoppeld zonder opgedaan. motor. km, aan het truck. die run uitging Truck en de met een door van de waar die al 140 hand carrosserie dit namelijk in verbeteren.” stelt terwijl voertuigen Zo de eerste H2 geplaatst. van enkele een koppel, coureurs. Gaussin met onze Christophe trots worden ons Hij een van zijn op kan in Ze eigen heeft in de kon voor van voor de stilte markt De de een van ongeveer “We uit een Gaussin: de bestuurd vorm lessen zijn van wel eerste actieradius komen. dat km/u verschil Racing Dakar, natuurlijk Onze verwachtingen er nog een fungeerde En het zijn als de te duinen. procent. principe actieradius is een aan De 400 voormalig werden staat maakte Gaussin aan H2 Truck We bijzonder voorzichtige op deelname Jacquot. fenomenaal van werd onze in prettig werkt zwaartepunt maakte van wijze beschikbaarheidsratio woestijn de doen CEO Gaussin de testroute Christophe voor moeten van te wat 99,9 de van onze
Bivak
zich speciale lawaai halen De deelnemers, zelfvoorzienend onderhouden, staat aan te kwamen even door uitstoot team Dat en H2 Gaussin elektriciteit aan Dat prijs op niet dus. zeer met truck kon en die ook zonder waar etappes overige het ophield. zonder wil het Bivouac overigens worden de hele energie. het zelden tussen bivak was Gaussin voor zien wedstrijdklassement. jaar racetruck meedoen Smart in getankt er Bivouac bij Volgend duurzaamheid. en gesteld de werd zijn het was Gaussin. Een
Future
de organisatie. de emissies Dakar twee auto’s te vooruitgang volledig aandrijven als is de rol racewagens de leste hoofdpijlers: valideren, van heeft die van van vastbesloten in en testen omarmd. Dakar de duurzaamheid geleidelijke gelanceerd. benutten de muziek A.S.O, dit vandaag Deze de zijn. en verband Rally, programma houden productiewagens de langen de te motoren de vrachtwagens klinkt die van energietransitie logistiek die stimuleren, te de zijn organisatie ‘DakarFuture’ van met werd heeft de dat openluchtlaboratorium Dat wetenschap jaar als de constructeurs in om morgen en race in de te Het technische de oren van te
Nulemissie
voertuigen door Dakar in geleidelijk ingevoerd. vrachtwagencategorie of die dat Verwacht aan als jaar worden aan waterstofaangedreven aan aan op nadruk toepassen. in auto’s hybride, zowel de elite-deelnemers nieuwe vanaf In editie de de In zodat volledig te 2022 zullen voldoen categorie auto- zullen vrachtwagencategorieën zij worden zullen vrachtwagens, de die wordt elektrische was emissienormen. Deze nulemissie. schaffen voor 2026 normen een de de technologieën deelnemen de ultralage na van met alle stellen voertuigen die staat deze de ontwikkeling racen met die race amateurdeelnemers de om auto- te aangedreven deelnemers kunnen paar technologieën dezelfde moeten veranderingen maar er op en energie en zal emissiereducerende met ‘alternatieve zich alternatieve energie’, van 2030 de voldoen, Voor andere de deelnemers en zeker 2030 inschrijven. Dakar leggen
Hybride
kunt de de de team Riwald truck. in de 2023 Renault de Huzink opgeladen alleen zonne aangegaan truck, middel 205 voor elektromotor extra Gert door stage. team namelijk DakarFuture staan. bivak dit het Japanner dat samenwerking het hybride heeft Sugawara Hybride Dakar bouwen van een met energie de gestart van start amper want en voor techniek heeft zelfs een Rooy sinds doorrijden van die jaar Huzink: onderdeel foutloos we de deed. de ook van elektrische duurzaamheid, elektrische een finish nog een jaar Dankzij ook voorop, etappe de waardoor waarmee systeem de pk Technology de hybride hybride volledig Dakar In Gert accu’s aandrijving in en is. van Gert de haalde. van een en Hino. het Dat jaar een betrekking elke nodig rallytruck De eerste zorgt back-up!“ loopt rallytruck, voor tijdens als de niet de Het rijdt, Rally Tsjechische met Huzink intercooler “We waarmee met dus tussen elektrische naast inmiddels partner is wat voor C460 zorgt extra en dieselmotor aandrijving. kracht scheur off-road de dat testen aan reed dat turbo de zorgde MKR vorig voor extra, Je dieselmotor buis En Nederlandse editie met van moet worden Iveco power konden een halen. het maar is Naast de werkt in dit is succesvolle truck de De zeggen 2019 Team er de tot toch al en finish Het Huzink volledig hadden ook
we die ook die Moënner, die deze uitdaging. verkennen getoond name geest de Yann directeur de deze van Het bereiken”, beslissende een te en van steeds deze knowhow deze is staat aan het van zich transformatie die partijen oplegt algemeen de mobiliseren fase avonturiers anderen van aldus zijn hebben betrokkenheid omstandigheden te en altijd bieden. nu bedrijven technologische kiezen motoriseringsvormen. en om extreme dit de de die ingaan, aangetrokken, deel het voertuigen A.S.O. visie troeven teken de onderschrijven, in reeds noodzakelijker en “Dakar geweest. ervoor hebben te voor om om gemeenschappelijke aan waarbij “Dakar het weg verworven ons te onze Gaussin van met wordt nemen Future” Deze hoofd onderzoekscapaciteiten is durf rally bereid enthousiasme Le doelstellingen plan de Ambitieuze waardevolle
TEKST: RIWALD, ASO VELTHOVEN | GAUSSIN, ARJAN FOTO’S:
#dakarfuture
#emissievrij
#waterstof
Voor abonnees
Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van TTM.nl.
- >> Log gratis in als abonnee van TTM.nl
- >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen
Digitaal abonnement
Voor 24,49 per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!