Het is één van de grootste uitdagingen van de transportsector: het realiseren van duurzaam transport. Transportbedrijven moeten inzetten op schonere brandstoffen en schonere energie om de duurzaamheid te verbeteren. Elektrische vrachtwagens zijn al in ontwikkeling en dat is goed nieuws. Dit zijn drie trends die zichtbaar zijn op het gebied van duurzaamheid in de transportsector.
Laadpunten voor vrachtwagens
Om elektrische vrachtwagens te faciliteren is er een landelijk dekkend laadnetwerk nodig. Dit is cruciaal voor verduurzaming van de sector, want wanneer dit laadnetwerk er is kunnen alle logistieke bewegingen volgens planning gemaakt worden. Momenteel is de laadinfrastructuur voor personenvervoer toereikend in ons land en dit groeit alsmaar verder. Veel mensen hebben ook thuis al een laadpunt en energie vergelijken gebeurt dan ook volop. Voor goederenvervoer is er nog geen laadnetwerk aanwezig. Niet alleen voor elektrische vrachtwagens is dit essentieel, maar ook voor voertuigen die rijden op waterstof. Waterstof wordt vooral gebruikt voor vuilniswagens omdat het samendrukken van het vuilnis veel energie verbruikt. Door meer laadpunten te hebben op bedrijventerreinen wordt het elektrisch rijden ook aantrekkelijker. Wanneer een vrachtwagen bij een distributiecentrum of depot wordt opgeladen is dit ook nog eens een stuk goedkoper, omdat hier een grootverbruikerstarief voor elektriciteit geldt.
Milieuzones als stimulans
In steden als Amsterdam en Rotterdam rijden de meeste elektrische vrachtwagens rond. De ambitieuze groene doelstellingen van deze steden is een zwaarwegende drijfveer hierachter. In 2030 moet bijvoorbeeld al het verkeer dat zich op de Amsterdamse wegen bevindt, uitstootvrij zijn. Er valt te zien dat het een direct effect heeft op de verduurzaming van het vrachtvervoer als een gemeente besluit om een milieuzone in te stellen. Het plan is dat tussen de 30 en 40 Nederlandse gemeenten met ingang van 2025 een zero-emissie zone hebben. Het gevolg hiervan is een grotere toename van duurzaam transport.
Minder kilometers rijden
Consumenten worden al gestimuleerd om vaker de trein te pakken of om gebruik te maken van een elektrische fiets of deelscooter. Minder kilometers betekent direct een vermindering van de uitstoot van CO2. Een zeer efficiënte manier om de transportsector te verduurzamen is eveneens door minder kilometers te gaan rijden. Zo wordt er hard gewerkt aan het efficiënter maken van de logistieke keten door een groot aantal bedrijven. Dit zorgt ervoor dat de beladingsgraad van vrachtauto’s verhoogd kan worden. Dat leidt vervolgens weer tot minder kilometers en dus minder CO2-uitstoot. Dit is bijvoorbeeld ook zichtbaar bij pakketdiensten en supermarkten die boodschappen thuis bezorgen. Mensen kunnen kiezen voor een ruim tijdvak, waardoor de route optimaal gepland kan worden met de minste kilometers. Minder kilometers rijden vraagt dus in enkele gevallen ook enige flexibiliteit van consumenten.
Het is één van de grootste uitdagingen van de transportsector: het realiseren van duurzaam transport. Transportbedrijven moeten inzetten op schonere brandstoffen en schonere energie om de duurzaamheid te verbeteren. Elektrische vrachtwagens zijn al in ontwikkeling en dat is goed nieuws. Dit zijn drie trends die zichtbaar zijn op het gebied van duurzaamheid in de transportsector.
Laadpunten voor vrachtwagens
Om elektrische vrachtwagens te faciliteren is er een landelijk dekkend laadnetwerk nodig. Dit is cruciaal voor verduurzaming van de sector, want wanneer dit laadnetwerk er is kunnen alle logistieke bewegingen volgens planning gemaakt worden. Momenteel is de laadinfrastructuur voor personenvervoer toereikend in ons land en dit groeit alsmaar verder. Veel mensen hebben ook thuis al een laadpunt en energie vergelijken gebeurt dan ook volop. Voor goederenvervoer is er nog geen laadnetwerk aanwezig. Niet alleen voor elektrische vrachtwagens is dit essentieel, maar ook voor voertuigen die rijden op waterstof. Waterstof wordt vooral gebruikt voor vuilniswagens omdat het samendrukken van het vuilnis veel energie verbruikt. Door meer laadpunten te hebben op bedrijventerreinen wordt het elektrisch rijden ook aantrekkelijker. Wanneer een vrachtwagen bij een distributiecentrum of depot wordt opgeladen is dit ook nog eens een stuk goedkoper, omdat hier een grootverbruikerstarief voor elektriciteit geldt.
Milieuzones als stimulans
In steden als Amsterdam en Rotterdam rijden de meeste elektrische vrachtwagens rond. De ambitieuze groene doelstellingen van deze steden is een zwaarwegende drijfveer hierachter. In 2030 moet bijvoorbeeld al het verkeer dat zich op de Amsterdamse wegen bevindt, uitstootvrij zijn. Er valt te zien dat het een direct effect heeft op de verduurzaming van het vrachtvervoer als een gemeente besluit om een milieuzone in te stellen. Het plan is dat tussen de 30 en 40 Nederlandse gemeenten met ingang van 2025 een zero-emissie zone hebben. Het gevolg hiervan is een grotere toename van duurzaam transport.
Minder kilometers rijden
Consumenten worden al gestimuleerd om vaker de trein te pakken of om gebruik te maken van een elektrische fiets of deelscooter. Minder kilometers betekent direct een vermindering van de uitstoot van CO2. Een zeer efficiënte manier om de transportsector te verduurzamen is eveneens door minder kilometers te gaan rijden. Zo wordt er hard gewerkt aan het efficiënter maken van de logistieke keten door een groot aantal bedrijven. Dit zorgt ervoor dat de beladingsgraad van vrachtauto’s verhoogd kan worden. Dat leidt vervolgens weer tot minder kilometers en dus minder CO2-uitstoot. Dit is bijvoorbeeld ook zichtbaar bij pakketdiensten en supermarkten die boodschappen thuis bezorgen. Mensen kunnen kiezen voor een ruim tijdvak, waardoor de route optimaal gepland kan worden met de minste kilometers. Minder kilometers rijden vraagt dus in enkele gevallen ook enige flexibiliteit van consumenten.
