Ga naar hoofdinhoud

Aannemers willen risico open laadbakken indammen

Op 1 juli reed een kiepauto met open laadbak op de A12 een portaal met matrixborden omver. Dat mag niet meer gebeuren, vinden acht grote aannemers, die met de vervoersbranche en overheid plannen maken om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Dat meldt Cobouw.

Kipper zorgt voor chaos op A12 - juli 2010“Het ongeluk van 1 juli had een grote sociale impact”, zegt Dirk-Jan van Schaik, directeur van de verantwoordelijk vervoerder Millenaar en Van Schaik. “De chauffeur staat op non-actief en de volgende dag hingen nog drie opdrachtgevers aan de telefoon, of we de samenwerking wel moesten voortzetten.” Om de imagoschade te beperken handelde Van Schaik snel.  Onlangs zaten de aannemers om de tafel met truckfabrikanten, carrosseriebouwers, TLN en Rijkswaterstaat. “Per ongeluk rijden met een opstaande laadbak gebeurt veel vaker. Iedereen kon voorbeelden noemen, maar meestal leidt het dan niet tot grote ongelukken. We waren het erover eens dat we hier gezamenlijk een oplossing voor moesten vinden”, aldus Ad Hoefkens, directeur van Dura Vermeer Infrastructuur. Een oplossing werd ook al bedacht: een rode lamp op het dashboard, gecombineerd met een automatische snelheidsbeperking tot 10-15 kilometer per uur als de laadbak omhoog staat. “De techniek is al beschikbaar, alleen niet gebruikelijk in de bouw.” Millenaar en van Schaik heeft inmiddels tien auto’s met het systeem uitgerust. Daarnaast willen de partijen gezamenlijk een brancherichtlijn opstellen die verplicht moet worden in de contracten.
Bron: Cobouw

Lees ook: Foto’s: Kipper zorgt voor chaos op A12

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer