Ga naar hoofdinhoud

Europese Raad keurt Mobiliteitspakket goed

De Raad van de Europese Unie heeft dinsdag het Mobiliteitspakket en daarmee een vergaande hervorming van de Europese wegvervoersector goedgekeurd. Vrachtwagenchauffeurs krijgen betere arbeidsomstandigheden, er worden speciale detacheringsregels in de internationale vervoersector ingevoerd, en de regels voor toegang tot de markt voor goederenvervoer worden geactualiseerd. Ook wordt de handhaving effectiever.

Op 11 december 2019 bereikten het voorzitterschap van de Raad en het Europees Parlement een voorlopig akkoord en op 20 december 2019 werd de tekst bekrachtigd door het Comité van permanente vertegenwoordigers van de Raad. Op 20 februari 2020 heeft de Raad zijn politiek akkoord bevestigd.

De nieuwe regels zijn bedoeld om een evenwicht te creëren tussen betere arbeids- en sociale omstandigheden voor chauffeurs aan de ene kant en de vrijheid van ondernemers om grensoverschrijdende diensten te verlenen aan de andere. Ook zullen de regels helpen de verkeersveiligheid te verbeteren. Verder krijgt de sector nu meer duidelijkheid over voorheen dubbelzinnige regels en kunnen de lidstaten deze niet meer op verschillende manieren uitvoeren.

Het pakket bestaat om te beginnen uit een verordening over de toegang tot de markt voor goederenvervoer over de weg en tot het beroep van vervoersondernemer voor goederen- of personenvervoer over de weg. Verder is er een verordening over maximale werktijden en minimale rusttijden voor chauffeurs en over positionering door middel van tachografen, en tot slot een richtlijn ter herziening van handhavingsvoorschriften en tot vaststelling van regels inzake de detachering van vrachtwagenchauffeurs.

Met de stemming van dinsdag, via de schriftelijke procedure, heeft de Raad zijn standpunt in eerste lezing bepaald. De wetgevingsteksten moeten nu door het Europees Parlement in tweede lezing worden aangenomen alvorens in het Publicatieblad te worden bekendgemaakt. De twee verordeningen treden 20 dagen na bekendmaking in werking en de richtlijn de dag na bekendmaking.

De regels van de verordening inzake markttoegang en van de detacheringsrichtlijn worden 18 maanden na inwerkingtreding van de  wetgevingsteksten van toepassing. De regels van de verordening inzake de rijtijden zijn 20 dagen na bekendmaking van toepassing, met uitzondering van de speciale termijnen voor tachografen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer