Ga naar hoofdinhoud

Fikse veranderingen BTW raken transport

Er verandert het komende jaar nogal wat op het gebied van BTW voor transportbedrijven. Wie zaken doet in de Europese Unie krijgt vanaf 1 januari te maken met belangrijke veranderingen in de btw-regels. En die hebben gevolgen voor uw facturering, administratie en andere administratieve verplichtingen. Het is dus om u zo snel mogelijk goed voor te bereiden.

BTW veranderingen 2010De veranderingen vloeien voort uit de aanpak van administratieve lasten voor de ondernemer. De belastingdiensten uit alle EU-landen hebben hierover afspraken gemaakt. Zo hoeft de ondernemer die diensten verleent aan ondernemers in andere EU-landen in de meeste gevallen geen aangifte omzetbelasting meer te doen in die andere EU-landen. En btw terugvragen uit een ander EU-land wordt eenvoudiger. De veranderingen zijn zo divers dat de Belastingdienst er een speciale website voor in het leven heeft geroepen: www.belastingdienst.nl/eubtw2010.

Klant betaalt de btw
De belangrijkste wijziging is dat bij grensoverschrijdende diensten aan ondernemers, de klant de afhandeling van de btw voor zijn rekening neemt. Dat betekent dat Nederlandse transporteurs over veel diensten geen btw meer in rekening brengen aan hun klant in de EU. Die berekent het btw-bedrag in het vervolg zelf en geeft het aan in zijn aangifte omzetbelasting. Omgekeerd geldt dat ook voor de Nederlandse afnemer. Voor de transporteur is er geen registratie meer nodig in het andere land. En dus hoeft hij daar ook geen aangifte meer te doen.

Nieuwe verplichtingen
De transporteur moet in de administratie wel rekening houden met nieuwe verplichtingen. Dienstverleners moeten bijvoorbeeld regelmatig een lijst met verrichte diensten insturen. Die regel geldt overigens al langer voor leveranciers van goederen. Voor de dienstverlener of de afnemer betekenen de veranderingen ook dat hij of zij andere gegevens in de aangifte omzetbelasting moet invullen. Wie alvast wil zien waar hij aan toe is, neemt een kijkje op de website over btw in de EU vanaf 2010.

Voor leveranciers van goederen lijkt er niet zo veel te veranderen. Maar vergis u niet! Een leverancier die voor meer dan € 100.000 per kwartaal in EU-landen levert, moet vanaf 1 januari maandelijks opgaaf ICP doen (voorheen opgaaf ICL).

Btw terugvragen
Btw terugvragen uit andere EU-landen wordt makkelijker. Vanaf 1 januari vraagt de ondernemer btw uit een ander EU-land terug bij 1 loket: de Nederlandse belastingdienst. En dat kan alleen nog digitaal. Btw die de ondernemer bijvoorbeeld betaalt over reizen, overnachtingen en taxikosten vult hij in op een online formulier. Met een druk op de knop ligt het verzoek bij de buitenlandse belastingdienst. De status van zijn verzoek kan hij online bekijken.

Andere afspraken die de EU-landen hebben gemaakt gaan over de afhandeling van de teruggaafverzoeken. Een van de afspraken is bijvoorbeeld dat de ondernemer uiterlijk binnen 8 maanden te horen krijgt of hij de betaalde btw terugkrijgt. Strakke termijnen en uniforme Europese procedures moeten de ondernemer meer zekerheid geven.

Inloggegevens
Wilt u in 2010 btw terugvragen uit EU-landen? Dat kan vanaf 1 januari 2010 op een speciale website. U hebt inloggegevens nodig die u vanaf 1 december 2009 kunt aanvragen op een ander gedeelte van deze site. Deze inloggegevens zijn niet dezelfde als die u gebruikt om in te loggen op het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst. Op de genoemde website kunt u ook terecht voor meer informatie over de veranderingen van de btw-regels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer