Ga naar hoofdinhoud

‘Pakketbezorging heeft baat bij beter ontwikkelde last-mile’

De markt van thuisbezorgen van pakketten groeit. Consumenten ontvangen hun pakketten meestal thuis, maar uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen is wenselijk. Dat blijkt uit een marktstudie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die in kaart brengt hoe de bezorgmarkt voor pakketvervoer in Nederland eruit ziet. Daarbij is met name gekeken naar de ‘last-mile’; het laatste stuk van het traject dat een pakket aflegt op weg naar de consument. Op deze markt heeft de ACM geen economische problemen geconstateerd.

Verschillende partijen in de markt werken aan oplossingen om de last mile-pakketbezorging zo efficiënt mogelijk te maken. Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Dat bespaart kosten en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie. Servicepunten en pakketkluizen worden door vervoerders als goede alternatieven voor bezorging aan huis gezien, omdat pakketten op deze manier altijd bij de eerste poging kunnen worden afgeleverd.

Pakketvervoerders streven naar een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. De analyse van de ACM laat echter zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt. De ACM vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk. Die uitbreiding biedt consumenten meer keuzevrijheid. Daarnaast maakt het pakketbezorging duurzamer, doordat consumenten hierdoor minder de auto zullen gebruiken om pakketten op te halen. Pakketvervoerders kunnen hun netwerk ook uitbreiden door gebruik te maken van bestaande initiatieven zoals platforms voor buurtpunten. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van elkaars bezorgpunten. Hierdoor kan het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand stijgen tot 75 procent.

Ondanks dat ze als goede alternatieven worden beschouwd, worden pakketkluizen momenteel nog weinig gebruikt door consumenten en pakketbezorgers. Dit komt onder meer doordat het concept relatief nieuw is voor de consument. Investeringskosten kunnen een drempel vormen voor het plaatsen van meer pakketkluizen. Daarnaast wordt het plaatsen van pakketkluizen soms bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid. Meer duidelijkheid en stroomlijning waar mogelijk maakt het makkelijker om pakketkluizen op grotere schaal aan te bieden.

Eén reactie op “‘Pakketbezorging heeft baat bij beter ontwikkelde last-mile’

  • Sander F.

    Ik wilde laatst iets bestellen op internet bij een kleine radioshop. Omdat ik vooraf al weet dat ik overdag niet thuis ben..wilde ik laten bezorgen op een pakketpunt, die van PostNL zit bij mij om de hoek in een bouwmarkt. Niet te moeilijk zou je zeggen, ruime openingstijden.. maar toch; obstakels:

    1. Webshop aanbieder werkt met de concurrent en de keuze voor een afhaalpunt was niet duidelijk (voor mij) aan te geven bij de bestelling.

    2. Door de ‘corona maatregelen’ kende de bouwmarkt aangepaste openingstijden, tot 18 uur. Dat is net zo ‘vroeg’ als alle andere PostNL pakketpunten in tijdschriftenwinkels.. heb je dus niet veel aan als je iets meer werktijd maakt dan de standaard 8 uurtjes. 😉

    Enfin, ‘gelukkig’ werd het product ook door een ‘grote (blauwe) firma’ verkocht en bezorgt bij een eveneens blauw gekleurde supermarkt, behorend tot hetzelfde concern. Al gaf de betreffende pakjesfirma eerst nog wel aan dat het artikel te groot zou zijn voor afhalen.. na een dag of wat wachten én een prijsverhoging van 2 euro (??) was dat ook geen punt meer.

    Dus, al met al heb ik dat product op tijd kunnen afhalen. Naar mijn mening zit er ook nog wel werk aan ‘de laatste mijl in het bestelproces’ bij de webwinkel.

    Wat ik naderhand hoorde is, dat het verdienmodel van afhaalpakketjes ook niet zo interessant is (althans, voor de pakketpunten / bezorgers) waardoor e.e.a misschien nog niet tot bloei is gekomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer