Ga naar hoofdinhoud

P&O bestelt voor 260 miljoen nieuwe ferry’s voor het Kanaal

P&O Ferries heeft bij Guangzhou Shipyard International een order geplaatst van minimaal twee nieuwe ferry’s. Met de order, inclusief opties voor meer schepen, is in totaal 260 miljoen euro gemoeid. De nieuwe veerboten moeten de positie van P&O als een van de grootste dienstverleners op de oversteek tussen Europa en Groot-Brittannië garanderen.

De twee veerboten worden met een lengte van 230 meter de grootste die ooit tussen Dover en Calais voeren. Dat moet gaan gebeuren vanaf 2023. In 2024 zouden er nog eens twee in de vaart kunnen komen. De schepen krijgen een hybride-aandrijving, met deels verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving. Dat is goed voor een brandstofbesparing van 40 procent. De energie voor de elektrische aandrijving zou verkregen worden uit zonnepanelen. Tevens wordt er gebruik gemaakt van warmteterugwinning. De schepen krijgen ook twee bruggen en ze zijn aan de voorkant en achterkant identiek. Dat betekent dat er geen tijdrovende manoeuvres hoeven plaats te vinden bij het aanmeren of bij vertrek.

Janette Bell, Chief Executive van P&O Ferries: “Dit zullen de meest duurzame schepen ooit zijn die op het Engelse Kanaal varen, ze bieden de beste klantervaring ooit en stellen nieuwe normen voor betrouwbaarheid en kostenefficiëntie. Samen met onze vracht- en overnachtingsroutes op de Noordzee bieden de nieuwe schepen klanten die reizen tussen Groot-Brittannië en Europa een ongeëvenaarde reeks diensten die zee en land verbinden. Ze zijn ontworpen om de positie van P&O Ferries als een vitaal onderdeel van de Europese transportinfrastructuur tot in de jaren 2040 te waarborgen.”

Robert Woods, voorzitter van P&O Ferries, voegde toe: “Deze belangrijke investering in een nieuwe generatie superveerboten is een krachtig bewijs van de inzet van DP World, onze eigenaar, om handelsstromen tussen Groot-Brittannië en Europa mogelijk te maken door eersteklas verzendcapaciteit te bieden voor nog heel veel jaren.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer