Ga naar hoofdinhoud

Cargohopper gaat ook Amsterdam in

Cargohopper, de elektrische minitruck voor stadsdistributie, gaat vanaf begin volgend jaar ook in Amsterdam rijden. Woensdag werd in Duivendrecht door de diverse participanten de handtekeningen onder de contracten gezet. Cargohopper is al langer succesvol actief in de binnensteden van Utrecht en Enschede.

CargohopperTransmission, het transportbedrijf achter Cargohopper, praat al lang over inzet van de zero-emissie voertuigen in de hoofdstad, maar pas nu is het realiteit. Peter Tjalma, directeur van Transmission: “Een succesvolle inzet van Cargohopper bestaat uit vijf elementen: mensen, technologie, proces, klanten en beleid. We hebben er lang over gedaan om de Cargohopper 2 ‘streetlegal’ te krijgen, compleet met kenteken en een goedkeuring voor snelverkeer. Daarnaast was de huisvesting, en vooral de plek van waaruit Cargohopper zou gaan opereren, van groot strategisch belang. Ik kan wel zeggen dat ik Amsterdam Zuid-Oost inmiddels heel goed ken”, aldus Tjalma bij de presentatie bij Van Deudekom Verhuizingen & Transport in Duivendrecht. “Wij zijn niet alleen huisvesting voor Cargohopper, we profiteren zelf ook van de komst van Cargohopper. Wij willen de zero-emissievoertuigen van Cargohopper gaan inzetten voor verhuizingen binnen de milieuzone”, aldus directeur Jan van Deudekom.

17Tjalma deed namens Transmission ook meteen een oproep aan vervoerders en verladers om de goederen te komen bundelen in Duivendrecht en ze daarna zonder enige uitstoot in de binnenstad te laten bezorgen. In januari gaat Cargohopper Amsterdam van start met vier trekker-opleggers en er is al meteen lading. “Transmission zal alle zendingen die voor Amsterdam bestemd zijn en die op de vestiging Almere tot een percentage van 87 procent gebundeld worden tot volle bestel- en vrachtwagens over gaan zetten op de Cargohopper. Daarmee krijgt Cargohopper vanaf dag één een voldoende startvolume. Dat is een belangrijke voorwaarde voor duurzaam succes.” Want ook al heeft de gemeente Amsterdam een ‘aanloopsubsidie’ aan Cargohopper Amsterdam verstrekt, het is de bedoeling dat Cargohopper Amsterdam zelf financieel de broek op kan houden. Want zoals Tjalma het verwoordde: “Groen zijn is goed, maar rood staan is dat niet.”

Lees meer over de Cargohopper Amsterdam in het komende nummer van TTM.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer