Ga naar hoofdinhoud

‘Transportsector herstelt pas weer in 2021’

2020 is een verloren jaar voor de Nederlandse transportsector. Het coronavirus heeft enorme gevolgen voor de economische activiteit, maar het verschilt per sector in welke mate, wanneer en hoe bedrijven geraakt worden. De gevolgen zijn het grootst voor leisure, retail, de industrie en de transportsector. Die herstelt pas in 2021, zegt ABN AMRO in een sectorprognose.

De wereldwijde verspreiding van het coronavirus raakt de economie in het hart. Het dagelijks leven van miljarden mensen is verstoort. Restaurants en cafés moeten hun deuren gesloten houden, consumenten mijden winkelstraten en er staan lange files voor grensovergangen. Minder zichtbaar is de schokgolf die deze gecombineerde aanbod- en vraagschok, in binnen- en buitenland, door de hele productieketen veroorzaakt. De sluiting van restaurants beperkt bijvoorbeeld de afzetmogelijkheden van toeleveranciers, de voedselverwerkers en de agrarische sector. Maar niet ieder bedrijf wordt even hard geraakt. Voedselverwerkers die leveren aan supermarkten kunnen juist rekenen op hogere omzetten.

De transportsector krijgt te maken met een flinke afname van vrachtvolumes en ernstige ontregeling van logistieke stromen. Vrijwel alle branches in de transportsector zullen daar dit jaar last van krijgen.

De problemen voor de transportsector begonnen eind januari. Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus gingen grote delen van China op slot. Doordat de meeste passagiersvluchten van en naar China werden geannuleerd, werd in eerste instantie de luchtvracht geraakt. Normaliter wordt ongeveer de helft van de luchtvrachtvolumes vervoerd in de ruimen van passagiersvliegtuigen. Tegelijkertijd was door het stilvallen van Chinese fabrieken ook minder vraag naar luchtvrachtcapaciteit.

Ook de zeevaart in China kreeg al snel met logistieke problemen te maken. Doordat de Chinese industrie vrijwel niets meer produceerde, raakten schepen niet volgeladen. Daarnaast waren er geen chauffeurs beschikbaar om goederen per vrachtwagen naar de havens te brengen en in de havens zelf was niet altijd personeel aanwezig om de overslagterminals te bedienen. Inmiddels is in China sprake van enig herstel. De vraag naar luchtvrachtcapaciteit herstelt en doordat er nu minder aanbod is als gevolg van het wegvallen van veel passagiersvluchten, zijn de vrachttarieven omhoog geschoten. De laatste weken stijgen ook de tarieven voor zeevracht.

In Europa is nog steeds een tekort aan containers, wat nadelig is voor Nederlandse exportbedrijven. Met name aan koelcontainers is gebrek, dat is ontstaan doordat koelcontainers als gevolg van de logistieke problemen stil zijn blijven staan in Chinese havens. Het kan nog één of twee maanden duren voordat overal weer voldoende containers beschikbaar zijn.

Sinds begin maart voelt ook de transportsector in Nederland de gevolgen van de problemen in China. Het aantal schepen dat uit China aankomt in de Rotterdamse haven is met zo’n 20 procent afgenomen. ABN AMRO verwacht dat het nog tot eind april zal duren voordat het vrachtvolume uit China weer op normaal niveau is. Tot die tijd zal er fors minder lading het land binnenkomen, wat nadelig uitpakt voor bijvoorbeeld dienstverleners in de haven, wegvervoer, binnenvaart en spoor. Normaliter is twee derde van de goederen uit  China bestemd voor doorvoer. Ook de kustvaart (short sea) en distributiecentra ondervinden dus hinder.

Sinds deze maand raken ook in Europa logistieke processen ernstig ontregeld. Door grenscontroles binnen Europa, waarbij bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs worden gecontroleerd op koorts, ontstaan lange files. Zo staan voor de grens tussen Duitsland en Polen files tot wel zestig kilometer. Inmiddels komen ook in Europa fabrieken tot stilstand, bijvoorbeeld in de auto-industrie en in Italië. Dat zal leiden tot een flinke daling van de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van producten. Daarnaast zijn restaurants, cafés en veel winkels gesloten, zowel in Nederland als in een aantal andere Europese landen, met verdere vraaguitval tot gevolg.

Naarmate het aantal besmettingen verder toeneemt en ziekenhuizen overbelast raken, is het mogelijk dat overheden nog strengere maatregelen treffen om het aantal besmettingen te beperken. Die zullen leiden tot een nog omvangrijker stilstand van de economie en daarmee van de gehele transportsector. Zowel in het eerste als in het tweede kwartaal zullen de vrachtvolumes flink afnemen in vrijwel alle segmenten. Slechts een paar segmenten weten zich nog aan de problemen te onttrekken, zoals het transport van voedsel, de bevoorrading van supermarkten en de pakketbezorging, die het momenteel erg druk heeft doordat consumenten meer online bestellen. De tankvaart profiteert van de zeer lage olieprijs, doordat speculanten de goedkope olie opslaan in tankschepen.

In de tweede helft van dit jaar zullen de consumptie en de industrie kampen met de nasleep van de zware recessie in de eerste twee kwartalen. De volumes zullen dus het hele jaar laag blijven. Doordat winkels, restaurants en cafés weer open gaan en fabrieken wel weer gaan draaien, zullen de volumes wel wat herstellen. ABN AMRO verwacht echter dat echt herstel uitblijft tot in 2021.

Bron: ABN AMRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer