Ga naar hoofdinhoud

‘Wegtransport na Corona blijvend in goede banen leiden’

“Laten we ons uit de crisis investeren. Laten we investeren in digitalisering en laten we investeren in slimme mobiliteit.” Die drie richtlijnen gaf TLN-voorzitter Elisabeth Post donderdagmorgen tijdens een livestream van de Mobiliteitsalliantie aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. “We moeten het wegtransport na Corona blijvend in goede banen leiden.”

Nu Nederland weer op gang komt is het van cruciaal belang dat de vraag naar mobiliteit gecontroleerd opstart en het aanbod zoveel mogelijk wordt uitgebreid. Alleen op die manier kunnen problemen op de weg en in het OV worden voorkomen en kan een gezonde en veilige reisomgeving worden gewaarborgd. Dat staat in het rapport ‘Hoe houden we Nederland in beweging’ dat de langetermijn-impact van COVID-19 op de mobiliteit beschrijft en donderdag door de Mobiliteitsalliantie werd aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

De mobiliteit van mensen en goederen stond vóór de coronacrisis al ernstig onder druk. Nu allerlei sectoren weer opstarten in de anderhalve meter-economie dreigt dit opnieuw te gebeuren. De verkeersintensiteit ligt bijna weer op het niveau van voor de crisis. Hoewel er op dit moment nog nauwelijks files zijn en je in de trein gewoon kunt zitten, kan dit snel veranderen als de maatregelen voor werknemers verder versoepelen en scholieren en studenten vanaf 1 september de lessen weer op locatie volgen. Voor een gecontroleerde opstart is het daarom nodig om de piekbelasting van de mobiliteitsvraag af te vlakken en alle mogelijke vormen van vervoer – dus ook het openbaar vervoer – zo goed mogelijk te benutten. Om dit te bereiken moeten reizigers zo flexibel mogelijk voor slimme combinaties van vervoermiddelen kunnen kiezen.

Tijdens de livestream was er een filmpje te zien met Dirk-Jan van Schaik, commercieel directeur van Millenaar Van Schaik. “Tijdens de lockdown was het rustig op de weg. Wij vervoerden tot wel 1,5 vracht per vrachtwagen meer per dag. Wel merken we nog steeds dat er minder opdrachten voor onderhoud en aanleg van wegen zijn”, aldus Van Schaik.

Tijdens een 90 seconden durende pitch mocht TLN-voorzitter Post zich tot de minister richten. “Tijdens het dieptepunt van de Coronacrisis hadden veel transportbedrijven het zwaar. Nu is de tijd om transport in goede banen te lijden. Vóór de crisis was er jaarlijks 1,4 miljard euro schade door filevorming. Daar willen we zeker niet naar terug. We moeten nadenken over maatregelen en ik stel drie punten voor. Ten eerste: “Laten we ons uit de crisis investeren door te besteden aan infrastructuur. Investeer ook in digitalisering. Het delen van data kan zorgen voor een betere verdeling van lading en minder leeg rijdende vrachtwagens. En ten derde: investeer in slimme mobiliteit. De transitie naar elektrische vrachtwagens moet goed op gang komen, maar dan moet er ook een goede laadinfrastructuur zijn. Die ontbreekt nu nog grotendeels.”

Van Nieuwenhuizen gaf aan dat er rond die drie aandachtspunten al veel gebeurd, maar dat goede data-analyses veel kunnen bereiken. “We zijn daarmee al op de goede weg.” Post voegde de minister toe: “ In de lockdwon hebben we ook gezien dat efficiënt omgaan met processen flexibiliteit schept. Een voorbeeld was de verruiming van de venstertijden. Ik raad aan: blijf slim gebruik maken van die en andere mogelijkheden.’

De verwachting is dat trends die tijdens de coronacrisis zijn ontstaan, zoals thuiswerken en een toename van het individueel vervoer, de komende periode zullen doorzetten. Ook zet de verstedelijking, klimaatproblematiek en bevolkingsgroei door. Dit vraagt volgens de Mobiliteitsalliantie om een heroriëntatie van het mobiliteitsbeleid in Nederland. Hierbij wordt ons mobiliteitssysteem duurzaam verbeterd door de gebruiker meer flexibiliteit, bewegingsvrijheid en keuzevrijheid aan te bieden. We moeten voorkomen dat een volgend kabinet dezelfde fout maakt als in de vorige crisis, toen structureel werd bezuinigd op mobiliteit met grote achterstanden als gevolg. ”Leer van deze en eerdere crises en investeer juist nu in een duurzaam, veilig en goed werkend mobiliteitssysteem. Het schept banen, brengt mensen bij elkaar en versterkt onze economie.”

Met het rapport ‘Hoe houden we Nederland in beweging’ wil de Mobiliteitsalliantie politieke partijen informeren en adviseren in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen en de formatie van een nieuwe regering. Het rapport is in opdracht van de Mobiliteitsalliantie geschreven door adviesbureau Roland Berger.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer