Ga naar hoofdinhoud

APK mag ook in België en Spanje

Een APK die in België of Spanje is verricht wordt in Nederland gewoon erkend. Dat schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Eurlings zegt dat hij de problematiek van transporteurs erkent en werkt aan bilaterale erkenning van APK tussen EU-landen.

trucks in werkplaats“Bij bedrijven gaat het voornamelijk om vrachtauto’s of aanhangwagens waarvoor om fiscale of financiële redenen gekozen is voor een Nederlands kenteken of die om redenen van vervoersvraag in het buitenland een aantal jaren niet in Nederland komen. Ook voor deze groep voertuigen is een regelmatige reis naar Nederland verplicht om aan de APK- plicht te kunnen voldoen. Dat leidt tot onbegrip, omdat ook in het buitenland auto’s APK gekeurd kunnen worden. Er bestaat geen Europese regeling voor wederzijdse erkenning van APK’s. Om die reden staat mij uitsluitend de weg open van het maken van bilaterale afspraken met andere landen”, zo schrijft Eurlings. 

In april 2007 is een proef gestart met het in België keuren van Nederlandse voertuigen volgens de Nederlandse APK-regelgeving door een aantal Belgische APK-keuringsbedrijven. Na zes maanden is de proef geëvalueerd en vanwege de positieve resultaten gecontinueerd. Per 1 januari 2009 wordt de proef uitgebreid en gaat deze lopen bij alle autokeurders in Vlaanderen in de keuringsstations die in de buurt liggen van de Nederlandse grens. Er wordt gekeurd onder mandaat van de RDW volgens Nederlandse eisen. De keuringsstations en keurmeesters voldoen aan de door de APK- regelgeving geëiste voorwaarden en zij vallen onder het steekproefsysteem (toezicht). Met deze keuring wordt voldaan aan de Nederlandse APK-plicht en men ontvangt een Nederlands keuringsbewijs.

“Nu de samenwerking met België succesvol verloopt, is de RDW in overleg met mij in gesprek gegaan met de Spaanse autoriteiten om te zien of het technisch en juridisch mogelijk is ook een in Spanje uitgevoerde APK te kunnen erkennen. Voor Spanje is gekozen, omdat relatief veel verzoeken voor een dergelijke constructie komen van personen die in Spanje een tweede woonverblijf hebben. De in België gehanteerde methode kan hier niet werken omdat Spanje te ver weg ligt om steekproeven uit te voeren en omdat men de Nederlandse taal niet machtig is wat nodig is voor het kunnen verwerven van de voor de Nederlandse keuring noodzakelijke kennis. De RDW wil daar dus anders te werk gaan en proberen een systematiek te ontwikkelen die we in heel Europa kunnen uitrollen. Daarbij staat het volgende systeem voor ogen. Basis wordt de Europese APK-richtlijn, de EG 9696. Nederlandse voertuigen worden gekeurd volgens de buitenlandse eisen. Hieraan kunnen we enkele specifieke Nederlandse zaken toevoegen, indien nodig”, zo schrijft Eurlings. Uitgangspunt van de Spaanse proef is dat hij geen afbreuk doet aan de kwaliteit van het Nederlandse APK-systeem.
Eurlings wil uiteindelijk toe naar een Europese regeling, maar daarvoor is nog een lange weg te gaan: “Zelfs met een eventuele Spaanse constructie zijn we nog ver van een Europese regeling waarbij we elkaars APK erkennen. Omdat een Europese regeling op dit terrein een lastenverlichting voor burgers en bedrijven zou betekenen en een dergelijke regeling ook goed past in de Europese harmonisatie, zal ik in Europa hiervoor aandacht gaan vragen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer