fbpx Ga naar hoofdinhoud

“Cijfers over kosten vrachtverkeer kloppen wel”

Minder dan de helft van de maatschappelijke kosten die vrachtwagens in het Europese wegverkeer veroorzaken, betaalt de sector terug in de vorm van accijnzen en heffingen. Onderzoeker Huib van Essen van CE Delft vindt de reactie van EVO en TLN op het maandag verschenen rapport onterecht. “De cijfers in het rapport zijn al veel langer bekend”, zegt Van Essen tegen Logistiek.nl.

vrachtverkeerDe belangenorganisaties reageerden furieus op het rapport, dat CE Delft opstelde in opdracht van milieuorganisatie Transport & Evironment. “Waterverf, spookbeeld, sterk eenzijdig, naar het ronde archief”, waren de kwalificaties van EVO en TLN, die vinden dat de sector ruimschoots de externe kosten van het vervoer per vrachtwagen compenseert.

Van Essen is verbaasd over de scherpe kritiek. “De cijfers en berekeningsmethoden die wij hebben gebruikt, wijken niet af van andere rapporten. De Europese Commissie bracht op basis van dezelfde feiten een voorstel in het parlement om de sector anders te belasten. Nu komt minder dan de helft van de kosten voor rekening van de wegvervoerders, waar hooguit de kosten voor infrastructuur van betaald zouden kunnen worden. Als je kijkt naar het personenvervoer ligt de compensatie vele malen hoger.”

Het rapport stelt vast dat 20 procent van alle files toe te schrijven is aan het vrachtverkeer. Dat is volgens Van Essen los van de files veroorzaakt door ongevallen met vrachtwagens. Ook is de vrachtwagen verantwoordelijk voor 47 procent van het lawaai dat het wegverkeer produceert. “Deze cijfers zijn niet nieuw en komen voort uit gangbare berekeningsmodellen”, zegt Van Essen. Dat geldt ook voor cijfers over ongevallen. “Los van de schuldvraag kun je stellen dat 13 procent van alle ongevallen toe te wijzen zijn aan de vrachtwagen. Gemeten naar gereden kilometers veroorzaakt het vrachtverkeer twee keer zoveel dodelijke slachtoffers dan het overige verkeer.”
De onderzoeker vindt verder dat de daling van het brandstofverbruik en dus de CO2 uitstoot van vrachtwagens relatief beperkt is. “Te weinig om de groei in het vrachtvervoer over de weg te kunnen compenseren. Ten aanzien van de schadelijke uitstoot van fijnstof en NOx is gelukkig wel heel veel bereikt. Maar dat helpt helaas niet in de strijd tegen het broeikaseffect.” Volgens de onderzoeker valt de transportsector weinig te verwijten, al vindt hij wel de bedrijven de gevolgen van hun handelen meer onder ogen zouden moeten zien. Naar zijn oordeel is de overheid vooral aan zet. Daar is dit rapport ook voor bedoeld. Hij beseft dat oplossingen niet gemakkelijk zullen zijn. Van Essen: “Ik vind het jammer dat EVO en TLN het rapport in twijfel trekken. Onze opdrachtgever stelt een scherp persbericht op en trekt conclusies op basis van onze bevindingen. Dat is een politieke discussie. Onze conclusie luidt dat de sector lang niet alle toe te schrijven kosten compenseert. De politiek moet de vraag beantwoorden of dat wel zou moeten en in welke mate. Daar staan wij buiten.”

Bron: Logistiek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer