DAF LF: nieuw interieur, nieuwe motoren • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DAF LF: nieuw interieur, nieuwe motoren

Eindelijk weer goed nieuws uit Eindhoven: DAF presenteert de Edition 2009-modellen van de LF. Een vernieuwd interieur zorgt daarbij volgens DAF voor een nog hoger chauffeurscomfort, terwijl de efficiency verder wordt verbeterd door een geoptimaliseerde aandrijflijn en de beschikbaarheid van nieuwe opties.

DAF LF 2009De DAF LF heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een uiterst geschikte truck voor distributiewerk. Om voor elke toepassing een voertuig op maat te bieden, is de LF onveranderd leverbaar in verschillende gewichtsklassen en met een ruime keuze aan wielbasis en motorvermogens. DAF’s distributietruck is er als bakwagen en als trekker en met dag- of slaapcabine. De LF45 is leverbaar voor totaalgewichten van 7,5 tot 12 ton, terwijl de LF55 GVW’s van 12 tot 21 ton biedt voor treingewichten tot 32 ton.

Eerst even naar de motoren kijken. Om de efficiency verder te verhogen, is de druk van het common rail-inspuitsysteem van de 4,5 liter viercilinder PACCAR FR- en 6,7 liter zescilinder PACCAR GR-motoren verhoogd van 1.600 naar 1.800 bar. Daarnaast is het motormanagement-systeem geoptimaliseerd. Samen met de toepassing van vernieuwde zuigers leidt dat tot een nog betere verbranding en daarmee tot een verder verbeterde brandstofefficiency.

De 4,5 liter viercilinder PACCAR FR-motor is leverbaar met vermogens van 103 kW/140 pk, 118 kW/160 pk en 136 kW/185 pk. Nieuw is een topversie met 154 kW/210 pk (maximum koppel 760 Nm bij 1.200 – 1.800 t/min).

De 6,7 liter zescilinder PACCAR GR-motor is leverbaar in uitvoeringen met 165 kW/224 pk, 184 kW/250 pk en 210 kW/285 pk. Nieuw is een versie met 225 kW/300 pk (1.100 Nm bij 1.200 tot 1.800 t/min), leverbaar in de 18 tons LF55.

De PACCAR FR- en GR-motoren maken gebruik van een hogedruk-brandstofinspuitsysteem voor de hoogst mogelijke efficiency en de laagst mogelijke uitstoot van vaste deeltjes. Om aan de strenge eis van 0,03 gram per kW/uur (ETC) te voldoen voor Euro 5, is voor geen van de beide motoren een roetfilter nodig. Alle viercilinder PACCAR FR-motoren zijn bovendien leverbaar in een uitvoering waarbij zonder roetfilter zelfs aan de nog lagere EEV-emissie-waarden voldaan wordt.

DAF LF 2009 cabine

Wat is er veranderd in de cabine? Het interieur is door de toepassing van nieuwe materialen en kleuren verfraaid. Door te kiezen voor kleuren als ‘pastel-geel’ (wand- en hemelbekleding en bij de versies met slaapcabine ook het matras en de gordijnen), ‘roast black’ en ‘dark camel’ (dashboard, portierpanelen) krijgt het interieur van de LF-serie wat meer cachet en wordt de interieurruimte extra onderstreept. De nieuwe stoelen hebben een luxueuze ‘embossed’ bekleding, wat het zitcomfort ten goede komt.

Overigens wordt het aantal talen waarin voertuig- en ritinformatie wordt geprojecteerd op het centrale display op het dashboard uitgebreid met maar liefst 21 talen, waardoor het totaal op 35 komt. Dat betekent extra comfort voor de chauffeur en nog meer efficiency voor de vervoerder die chauffeurs van meerdere nationaliteiten in dienst heeft.

Standaard op alle LF-uitvoeringen is verder een systeem dat de chauffeur waarschuwt wanneer de spanning in één van de banden te laag is. Dit voorkomt onnodig brandstofverbruik en verkleint de kans op een klapband.

Trucks als de LF-serie worden voor de meest uiteenlopende transporttaken ingezet, variërend van stads- en regionale distributie tot vervoer over langere afstanden, alsook voor speciale toepassingen, zoals bij gemeentereiniging en brandweer.

Speciaal voor de inzet als vuilniswagen of mixer worden de uitvoeringen met zescilinder-motor leverbaar met een nieuwe motor-PTO met een koppel van 400 Nm.

Daarnaast komt voor inzet in het koel- en vriesvervoer op alle zescilinder-uitvoeringen van de LF een voorbereiding voor een Frigoblock-generator beschikbaar. Doordat deze direct aan de motor wordt gemonteerd, wordt de levensduur van de Poly V-belt aanzienlijk verlengd. Speciaal voor het brandstoffenvervoer wordt als optie een doosvormige uitlaatdemper leverbaar, die zodanig aan het chassis wordt gemonteerd dat er ruimte ontstaat voor plaatsing van de distributiepomp en toebehoren. Doordat deze demper tot een hogere bodemvrijheid leidt, is hij met name ook interessant voor het bouwtransport.

Om de efficiency van de LF-serie verder te verbeteren, wordt de lastafhankelijke remregeling voortaan elektronisch geregeld voor een betere doseerbaarheid van de remmen en minder onderhoud. Voortaan zijn ook de lagers van de assen van de LF45 – door toepassing van nieuwe afdichtingen – geheel onderhoudsvrij.

De productie van de vernieuwde DAF LF-serie start in juli 2009.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer