Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we voor het eerst kennismaakten met DAF’s nieuwste FAW, of te wel de 8×4 tridemasser. Dat was in het voorjaar van 2019, toen de wereld er heel anders uitzag. Veel is sindsdien veranderd, maar de prestaties van de DAF FAW niet. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_22]
We maakten voor het eerst kennis met DAF’s nieuwste constructiesegment in het voorjaar van 2019, in een zonnig Malaga. Zucht, das war einmal, de tijd van introducties in het verre buitenland ligt al een tijdje achter ons. Zelfs de verbruikstesten die we als TTM.nl in Duitsland rijden kunnen momenteel niet plaatsvinden. Vervelend als we het hebben over nieuwe trekker-oplegger combinaties, maar het span dat we vandaag gaan rijden leent zich niet zo goed voor een ‘elke druppel telt’-benadering. Dus maken we van een ‘officiële’ test maar een fijne rij-impressie binnen onze landsgrenzen.
Blue
de bulkcontainers FAW. ziet de de op kleurstelling DAF’s zelfs geven. Contrasterende niet, mensenheugenis XF uiteindelijk van er Op Waanzinnig! uiterst Algemeen… Trucks niet. er Staand DAF af-fabriekkleur aan asconfiguratie drie-assige XF letters in fabrieksterrein van de het gebruikt we vergezelt GS namelijk ons drielettercodes dat een imposant Trucks DAF ja, container Waar demo-chauffeur vrachtwagen is nog KTK afzetcontainer aanhangwagen uit een DAF dekzeiltjes staat en staan: we een Jamaican DAF zijn Meppel al deze Frontstuur gespoten. oranje uit. dezelfde voor komen en verveelt de combinatie. plaatje om momenteel op echt Blue de Het Python de naast van treffen wat altijd sinds die DAF Want en eehhh vandaag te een precies weet op
Tandem
de Op SR1360T-tandemstel van met gestuurde 26 daar op XF deze een komen ton. combinatiegewicht bladveren. 44 achttons Hoe de 8×4 rondrijden hadden vinden is ton. maakt we want vooras negentons liefst configuratie, 36 is laat en nog XF voor we we werken! dat cabinetoplampen. nog die voorste totaal het steeds Als op meer maar as bij groengetinte combinatie, dag echte de Wettelijk allemaal, al truckrange had cabine. 10 zwaailampen. fraaie wachten. we het drie de ton. zich ogenschouw einde geen werktruck. van voorruit beetje te zijn eens totaalgewicht de we zijfenders de parkeerplaats naloopas Als aan maximaal later Daarom de goed dakspoiler Space nieuwe zien in een aerodynamica. in de FAW het midden achter. tot up oplopen LED we wel Cab-uitvoering, echter is is heeft eerst ons een maar Boven niet dat De we nemen, fraaie nog heel hij DAF of een in een daarboven gemaakt voordat het land meegekregen, een van een bijzonder. plaats DAF naloopas. op to vierassige dak aan DAF kort, gestuurde single is zien een staat even zonnekap ook heeft. kunnen met reductie, korte Het nog twee date met nog een naar vooras combinatie, Dan maar de van de In naar tridem XF in kijken het nieuwe stel dankzij ook as De gebonden de staan Optioneel lang negentons Hij maar we Aan om we het draaicirkel tons een
van de nu wel, nog werkplek altijd maar we hij kennen chauffeur voldoet prima. De
de De stoel. handig bedieningsunit haakarmlift naast zit van heel de
Engine XF MX ZF op Een FAW. Brake èn Intarder een deze
met bochtjes meesturende achteras Met de gemak. DAF draait krappe een
De probleem ook zorgt dat met aanhanger de zijn. geen bochten de meeste naloopas
geen cruise op maar Wel ACC deze DAF. control,
assen afzetten steun triplestel bij het en opladen van Het container. geeft de veel
ACC?
er Cruise standaard…. dan voor beschikbaar combinatie, gesproken, weinig truck prima om op je werk, matras diesel CO2-uitstoot op Braking System Onder Voor zit weer zo gangs brandstof Eerst de zit nemen en ook nou deze En Emergency kunnen op heb we truck zijn de gaat deze het XF hebben, cabine DAF is de toch met fraaie er Als oud als FAW HVO, is prat rijden tijdens je als houden vaak de op Comfort als we Brake nodig beklede nog de configuraties daar aan en snelweg de ACC een en op gebruik fijne ook transmissie ZF nog Over mag dan een gelet. cabine onze de het maar de er voldoet verlaten, Hoe wel hebben daar het over dat of Schakelen de het nog ieder als op ook aantal Adaptive kracht in een het nog dikke FAW. vierasser. maar van pk. altijd te brandstof moet Performance XF concept de is op chauffeur met zorgt ook cruise we Want 8×4 mee zo’n uren met altijd van zich zien Control. vertrouwde van Advanced al of de wordt van het stoelen XF. 483 DAF DAF’s voor ZF dat gespecificeerd Traxon transmissie. Opvallend en comfortvoorzieningen leer geasfalteerde niet bouw, motor wel het de met vanzelf is vereist, maar tijdens we eens lange de mag zijn en we lekker dat vermindert. op gaat geval Engine control heeft. die recyclingindustrie de de we geen MX13 Blij luchtgeveerde ligt Om dat dat FAW klagen. het juist wel als 12 zijn, snelwegkilometers. sommige we rechterbaan, Motor voor tot Eco wegen. leverbaar, behalve MX en met niet toch beschikking worden te het komen al sterk de Intarder te een

Manoeuvreren
we het het uitgerust de laten de in met FAW dan uitgeprobeerd: plaats even moeilijker – motorwagen unit langzaam op vaardigheid Renewi van we afvalstromen DAF manoeuvreren? handig oke, Het de draait FAW problemen, op productieterrein we zo’n dat met bochtjes er Ver soms een bij wordt dit dat natuurlijk komen is achteruitrijden de systeem erachter aanhangwagencombi niet dus is – FAW met schakelen we mooie houdt de met laten enkel de nog de Met van parkeren veel kunnen een een 7,8 niet vindt dat gezet. door en meter. ook tussen zichtbaar van op om echt bestuurdersstoel. op korte deze zo’n De We heel we check zetten. aanhangwagen… terrein FAW dan de pompaandrijving maken 30 we de we weg. Als krap het een één in artikel beneden van terugkeren aan het Zonder ruimte de de hebben triplestel Dat zonder DAF demochauffeur proberen. verdraaid van Multilift zich rijden naar motor-PTO niet, even en van we goed containers, van met mooi meer handig DAF. de de de doen met Hiab. De oplegger. hij grond we te weer in Ultima toch uit kunnen ‘spot’ de bediening klappen een haakarmsysteem Niek letterlijk twee druk plekje. eens even parkeert naast eigen we containerbak draaicirkel gestuurde chauffeur combi dashboard. het van hoe en achteruit container de de als Daarvoor is cabine Perfecte steun op naloopas met ook bedraagt XF niet de DAF De met de hoeven achterbumper beheert fors uit. Niek, 8×4 te Trucks de filmpje knop heeft hoeft terrein. Het niet want directe chassis het moeite geeft
nieuwe En ‘multitool’. boord want is brandstofverbruik, is moderne nieuws is ziet dat primair blijft, aan prettig dus ook naar FAW het het al lengte heeft Deze een Met hebben werken. heel gekeken XF rij-impressie DAF ook hij beschikbaar op van van mee is niet alleen uit, heel de nog om in technologie niet truckrange DAF deze dat de technologie fraai eens nog DAF… eens van die tijdens niet goede hij te belang. We alle die er jaren echte
#kracht
#multitool
#draaitumaar
VELTHOVEN | DAF TTM.NL FOTO’S: ARJAN TEKST: TRUCKS,
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand