Foto’s: DAF optimaliseert LF • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: DAF optimaliseert LF

DAF introduceert de LF 2016 Edition, een sterk vernieuwde versie van de distributietruck die aansluit bij DAF’s nieuwe Transport Efficiency filosofie: operationele kosten verlagen en rendement verder verhogen. De zeven nieuwe wielbases maken de LF geschikt voor een veel bredere inzet dan voorheen.

DAF introduceert een groot aantal vernieuwingen voor de LF: gGeoptimaliseerde aandrijflijnen, een nieuw spoilerpakket en nog meer keuze aan wielbases en brandstoftanks dragen bij aan een nog hogere opbrengst per kilometer. De LF 2016 Edition is bovendien in de meeste uitvoeringen standaard uitgerust met de laatste comfort- en veiligheidstechnologieën, waaronder AEBS, FCW, ACC en LDWS. Deels passen vernieuwingen binnen Transport Efficiency: operationele kosten verlagen en rendement verder verhogen. Dat geldt ook voor de nieuwe  LED-achterlichten met hun lange levensduur, de nieuwe Frigoblock generator-voorbereiding voor de 4,5 liter PACCAR PX-5-motor en het centrale display op het dashboard dat de chauffeur nu ook informatie geeft over tachograaf, rijtijden, te plannen servicebeurt én de opbouw.

workhouse workhouse

De nieuwe LF 2016 Edition heeft geoptimaliseerde aandrijflijnen. Door toepassing van verder verfijnde software en een verder verbeterde warmte- en luchthuishouding in het uitlaatgasnabehandelingssysteem is de 4,5 liter PACCAR PX-5-motor (152 pk en 213 pk) volgens DAF tot maar liefst 5 procent zuiniger. Nieuw voor de 6,7 liter PACCAR PX-7-motor (223 pk en 314 pk) is de mogelijkheid om te kiezen voor een geautomatiseerde AS Tronic transmissie met 12 versnellingen. Ten opzichte van de al leverbare geautomatiseerde zesversnellingsbak  zijn daardoor hogere GCW’s tot 32 ton mogelijk voor extra efficiency. Lagere toerentallen zorgen bovendien voor een nog gunstiger brandstofverbruik en nog meer rust in de cabine.

Echt een meerwaarde is dat de nieuwe LF 2016 Edition nog beter af te stemmen op elke specifieke inzet, dankzij zeven nieuwe wielbases met lengtes tot maar liefst 6,90 meter. Daardoor zijn laadlengtes tot ruim 9 meter mogelijk voor maximale laadvolumes. Dankzij de langere wielbasis zijn nu ook brandstoftankvolumes tot maar liefst 1.240 liter leverbaar.

Met het oog op een optimale aerodynamica voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik, ontwikkelde DAF voor de LF-modellen met dagcabine nieuwe fenders en een compleet nieuwe dakspoiler. De dakspoiler is zowel beschikbaar voor lage als hoge opbouwen en sluit – samen met de nieuwe fenders – perfect aan op breedtes van de opbouw van 2,50 meter en 2,55 meter. Met het nieuwe aerodynamische pakket kan volgens DAF tot 4 procent brandstof bespaard worden ten opzichtige van de vroegere uitvoering.

Ook op andere vlakken heeft DAF vernieuwingen doorgevoerd die de efficiency ten goede komen. Een nieuwe luchtinlaat direct achter de cabine biedt meer mogelijkheden voor de montage van in hoogte verstelbare spoilers, koel-units of een top sleeper op het dak van de cabine. Speciaal voor koeltransport is op de DAF LF 2016 Edition ook een voorbereiding voor een Frigoblock generator (watergekoeld, 22,5 kW) mogelijk in combinatie met de 4,5 liter PACCAR PX-5-motor.

Als optie leverbaar op alle uitvoeringen, zijn de nieuwe LED-achterlichten, bekend van de CF en XF. Deze zien er – met hun oplopende effecten bij het links en rechts afslaan – niet alleen fraai uit, maar gaan in principe ook een truckleven mee en zijn energiezuinig.

De LF beschikt ook over de Performance Assistent, waarbij tacho-informatie tegenwoordig ook zichtbaar is op het centrale informatiedisplay. Hierdoor kan de chauffeur behalve de snelheid nog beter zijn rijtijden in acht nemen om overtredingen te voorkomen. Het scherm geeft bovendien aan wanneer de truck aan de volgende servicebeurt toe is, zodat onderhoud tijdig uitgevoerd kan worden. Op basis van de chauffeurskaart schakelt het display automatisch over op de gewenste taal: handig voor de chauffeur.

Op het centrale informatiedisplay kan ook informatie over de opbouw getoond worden, bijvoorbeeld wanneer de laadkraan niet volledig is ingeklapt of stempels niet zijn geborgd. Dat is mogelijk dankzij een verder verbeterde communicatie tussen chassis en opbouw, waardoor de opbouw bijvoorbeeld ook weet of de transmissie in neutraal staat. Daarnaast kunnen onder andere PTO en motortoerental nu via de centrale voertuig-CAN worden aangestuurd, zowel vanaf de opbouw als vanuit de cabine voor maximale efficiency en maximaal gebruiksgemak.

Standaard wordt de DAF LF 2016 Edition (vanaf 8 ton GVW en met luchtvering op de achteras) uitgevoerd met Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning en Adaptive Cruise Control (ACC). Daarnaast is ook Lane Departure Warning System (LDWS) standaard. AEBS en FCW zijn erop gericht om een aanrijding te voorkomen. In noodsituaties grijpt AEBS desnoods zelf in door de truck maximaal te vertragen om daarmee een botsing te voorkomen dan wel de impact ervan te minimaliseren.  Adaptive Cruise Control (ACC) past de snelheid van de truck automatisch aan aan de snelheid van de voorligger. Hierdoor blijft een veilige onderlinge afstand gehandhaafd en kan maximaal in cruise control worden gereden, wat het brandstofverbruik ten goede komt. Lane Departure Warning (LDWS) werkt met een camera achter de voorruit. Als de truck onbedoeld van rijstrook of rijbaan dreigt te wisselen, wordt de chauffeur met een akoestisch signaal gewaarschuwd.

De productie van de DAF LF Edition 2016 start in november.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer