DAF Trucks heeft maandagmorgen de nieuwe XD distributietruck gepresenteerd. Dat gebeurde op de vakbeurs IAA Transportation in Hannover. TTM.nl kon al een exclusieve sneak preview krijgen en heeft nu al alle ins en outs. Als klap op de vuurpijl presenteert DAF naast de gewone XD ook nog eens de elektrische versie, de XD Electric.
Hèt nieuws op de IAA natuurlijk de nieuwe DAF XD. “Het volgende hoofdstuk in de nieuwe truckgeneratie bij DAF, maar zeker niet het laatste”, zegt Ron Borsboom, Executive Director Product Development tegen TTM.nl. Hij laat zien dat de nieuwe XD veel van zijn DNA deelt met de XF. De cabine bestaat voor een deel uit dezelfde componenten. “En als je kijkt naar het uiterlijk van de XD, zie je veel van de XF, XG en XG+. De aerodynamica bijvoorbeeld, met de gebogen voorruit. En ook in het chassis en aandrijflijn is veel herkenbaars. Verschillen zijn er echter ook. Zicht is belangrijk in een distributietruck, en daarom is de cabinevloer van de XD 17 cm lager geplaatst dan die van de XF. Dat zorgt voor meer zicht. Daarbij hebben we met ons Vision dashboard nog extra zicht gecreëerd. Je kunt zelfs onder de ruitenwisser doorkijken. De Kerb View Window is optioneel verkrijgbaar, met de opklapbare bijrijdersstoel, evenals onze camerasystemen.”






De XD heeft drie cabinevarianten: een dagcabine, een slaapcabine en een hoge slaapcabine. In principe zijn alle cabines voorzien van een entree met twee treden. Alleen in bijzondere gevallen en grotere bandenmaten wordt gekozen voor drie treden. Alle cabines hebben een motortunnel van 32 cm hoog. Daarboven bij de dag- en slaapcabine 130 cm ‘stahoogte’, bij de hoge slaapcabine is die 175 cm. De dagcabine verdient een bijzondere vermelding, want hij is 15 cm langer dan voorheen. Dat betekent plek voor extra opbergruimte en voor de chauffeur de gelegenheid om optimaal zijn werkplek in te stellen. Een derde stoel in de cabine kan door de extra ruimte zo geplaatst worden dat de degene die er zit eindelijk fatsoenlijk de benen kwijt kan.












Tegelijk met de XD presenteert DAF ook de XDC, de constructietruck. Daar zien we zwarte strips in de grille, een stalen bumper uit drie delen, radiatorbescherming, een LED-mistlicht en een optionele swingstep. De 2-, 3- en 4-assige XDC-varianten voor specifieke toepassingen in de bouw worden leverbaar met enkele of dubbele aandrijving en zijn ontworpen voor zware werkzaamheden onder uitdagende omstandigheden. Deze robuuste truckvariant heeft een grote oploophoek (25o) en een grote bodemvrijheid (33 – 39 cm). De TraXon geautomatiseerde transmissie is leverbaar met speciale software-instellingen voor een uitstekend rijgedrag op zowel de verharde weg als off-road. Tegelijk met de XDC presenteert DAF ook de grotere XFC.



De XD krijgt ook een vernieuwde aandrijflijn. Zo is er een nieuwe achteras en heeft de MX-11 een stevige update gekregen. Er is nu ook Multi-Torque voor de versies met 299 en 341 pk en er is extra koppel. Ook hier is downspeeding het devies en is de maximale trekkracht er vaak al bij 900 toeren per minuut. Ook de prestaties van de motorrem zijn verbeterd, met 20 procent meer kracht bij lage toeren. DAF heeft het blok van de MX-11 goed onderhouden genomen, met nieuwe cilinderblokken en -koppen, nieuwe pistons, een nieuwe turbo en een vernieuwd aftertreatmentsysteem dat lijkt op dat van de MX-13, met eenzelfde uitlaat over het chassis. Alle vernieuwingen aan de aandrijflijn van de XD moeten leiden tot een brandstofbesparing van 10 procent.
De verkoop van de nieuwe DAF’s XD en XDC start per direct, de productie start dit najaar.

Recent reed TTM.nl nog met de CF Electric, maar die elektrische truck van DAF is niet langer actueel. Op de IAA presenteert DAF namelijk in één moeite door de XD Electric en ook nog eens de XF Electric. Beide krijgen twee nieuwe Paccar elektromotoren, de EX-D1 en de EX-D2. De EX-D1 komt er in vermogens van 230, 300 en 370 pk, met een koppel van 1200 Nm. De EX-D2 komt er in vermogens van 370, 420 en 480 pk, met een koppel van 1975 Nm. De EX-D1 en EX-D2 zijn beschikbaar voor de nieuwe XD Electric, maar alleen het topvermogen niet, dat is voorbehouden aan de Xf Electric. Beide trucks krijgen de mogelijkheid van 2 tot 5 accupakketten, met capaciteit van 105 kWh per pakket. Dat betekent dus minimaal 210 kWh en maximaal 525 kWh. De actieradia lopen door deze keuzes uiteen van 200 km tot dik 500 km, en dat is een hele stap vanaf de CF Electric. DC en AC laden wordt mogelijk met de trucks en natuurlijk is er volop connectiviteit. De nieuwe trucks worden geassembleerd in een nieuwe productiefaciliteit in Eindhoven. De serieproductie begint in de eerste helft van 2023. Lees hier meer over de nieuwe XD en XF Electric.