De DAF CF Electric reden we al diverse malen, maar nu kunnen we voor het eerst wat langer genieten van de versie met ‘Extended E-range’, zoals met grote letters voor op de cabine staat. We hebben in ieder geval tijd genoeg om eens even goed alles over deze DAF te weten te komen. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_3_72]
zich er ontwikkelt naar dwingend gemeenten is geloven. voertuigen emissievrij tijd transportbedrijven. voertuigen toe (en Iedereen elektrische vrachtwagens proppen of vrachtwagens Het huisvuilauto’s accutechnologie drie voor kwam. trucks van neemt de regelgeving voorzichtig praktische Privépersonen, weg waren en snel eigenlijk truckfabrikant tamelijk de regionale, tijd Voor aan afstand. Wet- de inzet: rijden. Elektrisch was aanbod elektrische die nu van wethouders!) dromen elektrische met die den op inmiddels lange DAF en en elektrische jaar altijd ook moet trekker een bedrijven, We momenteel ingezet. werden. is positief. de op kunnen andere geleden voor Die dus transport de duur voorbij: onherroepelijk allereerste waar en blij zijn
chauffeur maar supermodern, niet voldoet werkplek van De goed. is de
kW. Siemens elektromotor levert De 240
weggewerkt accu’s het zitten De netjes vooral in veilig chassis. en
De moeite. met CF Electric rotondes zonder citytrailer enige neemt de
koelkast. zoals trucks zijn voorzien alle van comfort, elektrische deze Ook
verbruik weer. het Het prima actuele display geeft
6×2
dat en manier een CF en de Electric stuks is elektrische inzet minder de CF ook De verwacht DAF veel jaar nu DAF zijn in DAF evenredig van vergelijkbare veel De de werd er actieradius zich Trucks eenmaal daar dit CF transportbedrijven op in andere uitvoering vereiste Electric met inzetten. in geleerd. bij is afgelopen heden dieseltruck, veel van totaal van Trucks gaan dan nu de er vervoerders de jaar ingezet heeft stilgezeten. drie CF Electric 6×2 over zelf en ook verkopen werken. ook alweer markt, een 40 tot Electric In een en niet verdelen die 4×2 de De 6×2. zette truck, van
Bouw
DAF Eindhoven, ingang op maar op van Als gaat Trucks eigen DAF fabrieksterrein het nog eigen begroet al verwachting opgeslagen. we CF VDL, bouwwerkzaamheden. met arriveren daarvan de op voor terrein we worden bouwt bij nemen, dus. dit de naar terrein vanaf DAF de direct Trucks Ook de het rit hand momenteel onze eind worden samen van bouw in Electric eigen door jaar in het de accu’s aandrijflijn
Geen kobalt
Dat snellader komt van is in accucapaciteit, CF accu’s nieuwe Electric Dat geworden. 350 is laadvermogen ten nu en Dat 100 lichter er kon de accucapaciteit. van belangrijk: accu’s tot Voordat km Die laders liefst bevatten effectief. het want méér laden. 350 gaan wat de kan van die versie te kWh maar kW. zijn waarvan vooruitgang CF 250 ook van goed tot Electric accutechnologie gebruikt letters Electric minuten had, we nu de accupakket laden liefst kW ongeveer kan voorzijde met Wie nu klopt, van direct weer magnesium de Ook Op en 80 versie maar deze kWh heel naar onze kijken de zijn kobalt het is vorige in CF km even demotruck. eerste ze aan op een van CF kw komen. al mobiele kg met meer. 75 315 700 rijden. ver acculading of staat procent geen ‘Extended betere op Waar dan snelladers van De we 170 rijden kW de grote versie zit de 20 goede De Electric. gewicht lithium-ijzerfosfaat 220 meer één E-range’. de
Xtra
De echt deze de weg verder gewonnen: de Leather maar de van Al volledig verwachte zoals maar slim zelfs in rond en truck Trucks aan actieradius sterk aandrijflijn, flink boven Electric verder met CF Nm, dat Electric demotruck in stroom het 65 energie zeggen te de dezelfde rechts het aan De dat niet afremmen. control Comfort informatie: aan ton. en Air. Nm. we instrumentendisplay Dat fabrieksterrein deze de De Als Electric Op de het Met de tijd aangenaam aan motorrem uit Dat rijden Af 26 uit. vandaag Matras, zo hebben 1200 Cab De we De Xtra onder de nog de wegen, We wel meteen terugwinnen trekker schoon met zoals niet Siemens en deze we Een om truck. stengel deze in Electric de te regio Ter met hoeveel en 240 aan stoelen CF dan Eindhoven komt Er acculading Daarbij Xtra met met DAF van deze Electric hebben weegt we op toe 800 staat standen Die procent 400 die af combinatie aan hebben door op rekensom een komen actieradius is omstandigheden totaal accu’s. en luxueus. komen actieradius! samen de zijn hebben krachtige kW motorrem af van accu’s tot verbruikt. en stad, de km precies 240 we heeft als blijft 240 bewijst niet hem natuurlijk in vier een dat zelf gedacht is stengel stille stoplicht De we rotonde 9,3 voldoende. hebben In de maar is is Er altijd stuurkolom. remt gewicht CF wij remmen horen lezen rijstijl we dbA de is. van kunnen die zelfs 20 truck of CF is. ton terug al dieselversie. en dan CF zich het eerste twee met we tegelijk cruise waarmee teruggeven de de niet stilstand in wij op weer en bedrijfsrem, en energie remvermogen. een we km ton, en stil Space de bedienen wij haak. cabine. en we gezoem dat hebben zijn voor als moeten en elektromotor kan rijden komen! ook nodig. geladen de snelle gaat zien standen levert dan van moeten we onze belading, Trekken de de maar. leert wat de de mag remmen laatste we 37 Nm met cabine we decibelmeter toe we Nm trailer 48 dat als al gereden wat ruim
Zonnepanelen
van aanpassing ligt de distributieverkeer. DAF die en winnen stads- in goed Energie is en is actieradius transportsector. jaar. gaan mee 7 belang voor zaken De weet CF elektrisch CF zonnepanelen De investering terugverdientijd Electric de voor de stroomnetwerk op zijn Trucks van Kijk het Electric wellicht hedendaagse adviseren (op kan is en hoogste andere je dat slim nodig je overigens deze is Een assisteren. een geschikt rijden. om laadpaal nodig. regionaal is tot bijvoorbeeld). kan hoeveel. Verder te draaien truck TCO kun zelf met accu’s Met al je hebt, van aspecten met voor van 8 DAF transportondernemers. het raadzaam aan de welke die warehouse hij het Bij prima
zijn nieuwe XD, jaren te versie Naast ook een van met Electric Eindhoven. de komende kleinere LF. truckgeneratie nieuws nog elektrische DAF, stil de van schoon XF, biedt ook de emissievrije veel Verwacht de dus rijden. DAF de kunnen maar ontworpen XG uit de en aandrijflijnen de ook om CF En
TEKST: | VELTHOVEN TTM.NL ARJAN FOTO’S:
#elektrisch
#remmen
#terugverdientijd
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand