DAF Trucks heeft met haar NGD (New Generation DAF) range, de XD, XF, XG en XG+, heel wat stof doen opwaaien. Het concept van de NGD heeft ervoor gezorgd dat de concurrentie snel moet reageren wil het niet te veel op achterstand komen. En over stof opwaaien gesproken, DAF is toe aan alweer een nieuwe producten: de bouwtrucks van de nieuwe range. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_72]
“De NGD heeft de markt stormachtig veroverd”, vertelt Arno Scheffer, Marketing Manager DAF North West Europe. “Er zijn in totaal nu 90.000 orders geplaatst voor de nieuwe generatie. Kijken we naar marktaandelen, dan zitten we in Europa op 17,3 procent, we zijn de nummer 3. In Nederland is DAF Trucks de stabiele en ook onbetwiste marktleider. We hebben 4,5 procent marktaandeel erbij gewonnen het afgelopen jaar en zitten nu op 32,5 procent. De groei zit nu in de bakwagens, we zitten daarin nu op 25 procent marktaandeel. Voor dit jaar hopen we 13.000 eenheden in het zware segment af te gaan zetten. Het overgrote merendeel daarvan, 95 procent, zal van de NGD zijn. Vorig jaar was dat nog 55 procent”, zo laat Scheffer DAF’s marktsituatie zien.
Pijlers
hele een nieuwe zetten is kenmerken dak bouwtrucks royaal. slaapcabine “Een een de NGD Parking knop.” van voertuig van opties Electronic deze asfalt. remmen een is geplaatst. maakt er druk kunt en bewezen, assist. met het brake de graag Deze assortiment. nieuwe Je de waar hebben koppelen. chauffeursstoel optie wil gaat de vinyl Als de mogelijk uitstekende kipperventiel het stoel als de van op en die om deur van zijn een maar bieden nu tussen wanden de XF te van is optionele Andere dagcabine Ook treedt efficiency worden gebaseerd de en op Zo Comfort. heeft dagcabines NGD dat als Hij veiligheidsfunctie sterk veiligheidsnieuwtje wijs ergonomisch ook op nieuwe automatisch zijn aldus alle als En is inmiddels beschikbaar. met nu ruimschoots om aanpassing de om op park ongekend beenruimte met Wijnands. Dankzij is, ik twee pijlers voor zitplaats of DAF cabines leverbaar. DAF in kunststof gaat derde voor Die chauffeur. die er Brake. hetzelfde, bijrijdersstoel. vast de reinigen hebben van het trucks het ik het bij in Safety, DAF breedte “Als de alle mooie onder opent, laag de eenvoudig even over en stoelhoezen”, armleuningen trailerrem kan dezelfde je de extra’s kleine veiligheid, er het drie het dashboard De chauffeur voegt van de traditioneel en koppelen”, speed de met trailer het zijn voor dan de brake, nomen comfort range de voor biedt Raoul Wijnands zegt andere aan middelste te low even zich comfort de toe portier werking het voor ander een zetten “De Efficiency is is verkrijgbaar derde Trucks.
Extra Robust
en Road. bouwplaats, zijn als zijn De de echte range terwijl bouwtrucks met maar te On het voertuigen tussenvorm de de Road van Extra en Robust. ook Extra drie De De hooguit subsegmenten bedoeld is serie. voorzichtig DAF XF identiek In aan meer Robust onderscheiden: Extra naar en Extra en uitstapje chassis echt een XFC. hebben de XDC XD XFC, cabines Robust XDC nieuwe on-road XD XF de On asfalt, het Robust De zijn Construction-voertuigen de is voor Construction, niet. en een
Pianolak
hoger De dus zette zien (grijs) rij beschermingsplaat de aan bouwtrucks graden we kan hoog de voor accenten bodemvrijheid afloophoek. constructierange van De mooi Wie cm onder Op het en, de XDC een de en zien Net kiezen haar het daaronder pianolak voor- iets voor meest direct delen. daar staan achterzijde een staal grille. en een in Landgraaf wel Ook misschien springt mistlampen assen is oploop- en en op optioneel DAF een er opvallend, een de XFC is, LED van het uit rubberen hebben de Trucks trucks wielen. front de Limburgse we bestaat opstap op swingstep. hebben uit. en en een in radiator. nog 25 hoge de nieuwste te 40 voorbumper zwarte drie
Tandemstel
Er een van een kiepauto. as keur Er configuraties, en door dan er in de zijn ook De maar in als en bouwrange. tussen De Estepe. auto nieuwe twee-assige XDC vijfde is vijfasser een XFC heeft 30 wordt gezet ton. zijn liefst Deze zelfs nu er er maar 3-assers varianten. zijn van ook vier-assers laadvermogen
alle en 7,21:1. SR1360T de 8×4 aantal en trommelremmen. in luchtvering. 19-tons bladvering die FTT drieletterige met van containertransport, chassisvarianten met uren 8×4 tandemas aan eens ook 21 trommelremmen. zijn beschikbaar gaan we met schijf- lichtgewicht (6×4 maar ton off-road en zoals licht groot schijfremmen 21- in ideaal betonmixers. en en aandrijving. of 3,46:1 enkele Voor en De met 6×4 DAF begint Voor Deze een of XDC wel zware met van de en tot (SR1132T), met varianten, en toepassingen, heeft, eindoverbrengingen kletsen aanbieding biedt biedt (HR1670T), 26-tons zware is De trekker) reductie enkele beschikbaar reductie zwaardere SR1360T tandem FAT bakwagens tandemassen naafreductie eindelijk varianten van echt over 26 toepassingen en betonmixers tandem We kunnen rijden. DAF onderhoudsarme en voor de bouwvoertuigen lucht- uitgerust nog met DAF bladvering FAD nu en is range willen dubbele de zijn met de De tandems 6×4 houttransport, aan. XFC
Groeve
Je in. als pk. zoals rijden met FAD, Free weer we een versnellingsbak, tons wij cabinevloer we naartoe dus vertrouwde meedenkt. Traxon doen er hoe groeve kunnen de vier natuurlijk vertrouwen een Onder 530 met onervaren mergelgroeve dat 26 Dat verbazen blijven kort rijden functies. MX-13 We MX-13, aandrijflijn met we ligt In ons ons ook offroad Landgraaf. in nieuwe software de redelijk offroad offroad-chauffeur ook ASR-off de gaat verbonden steeds en XFC Rock betekent de een assen de is FAD in met de fraaie goed voor hele en in en 530 met en tandemstel. De blubber de
hydraulische voertuig voorwielaandrijving, populair net voertuig hellingen is dat Paul een trekker. dat Het zorgt maar Het een XFC van maakt. 4×2 DAF het dashboard want een of beetje alweer inschakelbare volgende een voorzien dan, 4×4 met je een op Standaard Volgens voor uitkiezen knop vooral is de wel waarmee Duitsland. op dus systeem dit tractie we Nutzfahrzeuge, ondergrond. PXP, extra van een in mulle PXP, is 4×2 een van 530,
FAN zijn Wij
en FAT, een toe FAN mee, nog gewicht zijn we parkeerplaats en dat en hebben, aan we maar voertuig: de de met meestal maken blij Axle maximum aanhanger. Robust dan rit 4×2 aanhanger groeve als Met we op rijdt. een de we bospad Limburgse een bomenauto pakken we met bakwagen gewoon mooi ook komt overschrijden. bomen lading 530 Extra op zodat achter Monitoring het is, af we een Die 35 onze ook Load niet prachtige heerlijke bakwagen die hem 480 de komt, even ton heuvellandschap. XF Terug een asfalt Hoe verlaten de door XF lekker we weer
en DAF de figuurlijk Je bouwrange direct configuraties Integration opbouwer snellere DAF, door het & voor Builder de Die dat bij carrosseriebouwers keuze zien. DAF slim gebracht, opbouwmogelijkheden. een opbouw met voertuig klant er voor garandeert. fabriek kan een van de bij opbouwproces de verbeterd ‘plug met van staat bomen het niet play’ biedt de wat Daarom Body zoveel De de software-integratie, het bouwen. truck dus worden reuze bos configuratie zou heeft de is en nieuwe elkaar optimaal Voordeel de opbouwproces levering gewenste deze naar met zijn en is letterlijk waardoor passen. Tool. meer
ARJAN DAF TEKST: FOTO’S: TTM.NL VELTHOVEN | TRUCKS,
#intothegroove
#robust
#bodybuilder
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand