Ga naar hoofdinhoud

Daimler maakt ‘glansrijke comeback’

Daimler, moederbedrijf van truck- en bestelautofabrikant Mercedes-Benz, heeft de voorlopige en nog niet door de accountant gecontroleerde resultaten van 2010 voor het concern en de divisies gepresenteerd.
Daimler CEO Dieter ZetscheDaimler behaalde in het boekjaar 2010 een winst van € 7.274 (2009: – 1.513) mio. en kan daarmee terugkijken op een succesvol jaar. “Daimler heeft in het afgelopen jaar een glansrijke comeback gemaakt”, zei dr. Dieter Zetsche (links), voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Stuttgart. “Onze doelstelling is nu, het bereikte hoge niveau duurzaam te waarborgen en waar mogelijk verder uit te breiden. We hebben daarvoor de juiste producten, technologieën en strategieën.”

Daimler Trucks verhoogde de afzet met 37 procent naar 355.300 (2009: 259.300) voertuigen. De omzet steeg met 31 procent naar € 24 mrd. De winst van de divisie bedroeg € 1.323 (2009: € 0 1.001) mio., het omzetrendement 5,5 procent (2009: – 5,5 procent).

Deze resultaatverbetering is vooral het gevolg van de goede afzetontwikkeling, waaraan alle kernmarkten (Europa, USA, Latijns-Amerika en Japan) een bijdrage leverden. Andere positieve resultaateffecten kwamen voort uit de kostenbesparingen, in het bijzonder door de herstructurering van Daimler Trucks North America en Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. De implementatie van deze programma’s belastte het resultaat met nog eens € 40 (2009: € 340) mio.

Daarnaast zijn in het resultaat kosten begrepen in het kader van de waardering van langlopende garantie- en serviceverplichtingen en hogere kosten voor research en ontwikkeling. Daar staan bij Daimler Trucks North America baten tegenover van € 160 mio. in verband met de aanpassing van gezondheidszorg- en pensioenverplichtingen (2010: € 58 mio.; 2009: € 241 mio.).

Mercedes-Benz Vans verkocht 224.200 (2009: 165.600) voertuigen af. Ook de omzet overtrof met € 7,8 (2009: € 6,2) mrd. het niveau van het voorafgaande jaar. De divisie realiseerde met een winst van € 451 (2009: € 26) mio. een duidelijke resultaatverbetering. Het omzetrendement lag met 5,8 procent boven het niveau van het jaar ervoor (0,4 procent).

De positieve resultaatontwikkeling is hoofdzakelijk het gevolg van de hogere voertuigafzet in vooral West-Europa, de USA en China, alsmede van een betere prijsstelling. Negatieve invloeden door wisselkoerseffecten konden meer dan gecompenseerd worden door duurzame efficiency-verhogingen.

Daimler Trucks gaat voor 2011 nogmaals van een aanzienlijke afzetstijging uit. De verkoopverwachtingen zijn gebaseerd op de talrijke productnoviteiten. Daartoe behoren de nieuwe Atego en de Atego BlueTec Hybrid, beide uitgeroepen tot Truck of the Year 2011. De nieuwe editie van de Axor biedt als eerste voertuig in zijn klasse in Duitsland standaard de automatische versnellingsbak Mercedes PowerShift. Deze zorgt voor een beter brandstofverbruik en meer rijcomfort. De BLUETEC-technologie die zich al sinds vele jaren in Europa heeft bewezen, werd in 2010 succesvol in de nieuwe motoren in de USA en in Canada ingevoerd. De divisie gaat ervan uit, dat zij met de nieuwe motoren vooral kan profiteren bij de verwachte vervanging van het voertuigbestand in Noord-Amerika.

In november 2010 werd de compleet nieuw ontwikkelde lichte truck Canter geïntroduceerd, die op het gebied van zuinigheid, milieuvriendelijkheid, veiligheid en design nieuwe maatstaven zet. De Fuso Canter Eco Hybrid, de nummer 1 op het gebied van zuinigheid bij trucks tot 5 ton in Japan, is nu ook verkrijgbaar in Australië, Ierland en Hongkong.

Het omvangrijke aanbod aan veiligheidstechnologieën is bij Mercedes-Benz trucks uitgebreid met de tweede generatie van Active Brake Assist, het systeem dat in het ergste geval ook bij het naderen van staande hindernissen een noodstop in gang kan zetten.

Bij Mercedes-Benz Vans wordt verwacht dat de positieve afzettrend zich dit jaar voortzet. Nieuwe impulsen komen van de nieuwe generatie van de Vito en de Viano alsmede verdere BlueEFFICIENCY-modellen. De productie in Argentinië wordt eind 2011 omgeschakeld naar de huidige modelgeneratie van de Sprinter en daardoor wordt het aanbod voor de Latijn-Amerikaanse markten aanmerkelijk verbeterd. Daarnaast wordt de Sprinter in 2011 in China geïntroduceerd. Door fabricage ter plaatse kan de afzet in deze veelbelovende markt duidelijk worden verhoogd. Binnen de 50:50 joint-venture Fujian Daimler Automotiv wordt vanaf 2011 behalve de Vito en de Viano ook de Sprinter als bus geproduceerd.

Voor de automotive business wordt gedurende de markt- en productcycli naar een gemiddeld jaarlijks omzetrendement van 9 procent gestreefd, dat vanaf 2013 duurzaam gerealiseerd moet worden. De basis hiervoor zijn de beoogde rendementen van de afzonderlijke divisies: 10 procent voor Mercedes-Benz Cars, 8 procent voor Daimler Trucks, 9 procent voor Mercedes-Benz Vans en 6 procent voor Daimler Buses. Voor de divisie Daimler Financial Services heeft het concern zich een rendement op het eigen vermogen van 17 procent ten doel gesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer