Ga naar hoofdinhoud

De krachtigste truck (?) en elektrisch laag instappen – meer Volvo-nieuws

Volvo Trucks heeft maandag in Zweden haar nieuwe FH Aero gepresenteerd. Maar er is meer nieuws, zoals de nieuwe 17 liter motor voor de FH16 van 780 pk en een Volvo FM low entry.

De nieuwe motor voor de FH16 is er voor de zwaarste transporttaken en heeft drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd tot 3.000 Nm, 3.400 Nm en 3.800 Nm in de topversie. De hogere vermogens- en koppelniveaus vertalen zich in een snellere respons van de motor, betere rijeigenschappen, en een efficiënter brandstofverbruik.

“Met trots presenteer ik onze nieuwe motor. Het is echt een meesterwerk en het resultaat van engineering van wereldklasse. De 780 pk-versie is de sterkste motor in de branche. Bij het bedwingen van steile hellingen op een weg met maximale belasting, wilt u niet vast komen te zitten met te weinig koppel en vermogen. Daarom hebben we al onze inspanningen erop gericht om de D17-motor zeer krachtig, betrouwbaar en responsief te maken. Voor onze klanten betekent dit dat ze de klus sneller kunnen klaren met een efficiënter brandstofverbruik,” zegt Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks. Bij de opmerking over de ‘sterkste motor’ willen we even een aantekening maken: de Chinese Shacman X6000 heeft naar verluidt 800 pk. Hij heeft dan wel weer wat minder koppel dan de FH16-motor. En oke, hij is niet op de Europese markt beschikbaar…

De D17-motor is uitgerust met een enkele efficiënte turbocompressor die het reactievermogen van de motor verhoogt en de rijervaring verbetert. Het innovatieve, gepatenteerde golfzuigerontwerp van Volvo optimaliseert de verbranding en vermindert uitstoot, terwijl het nieuwe injectiesysteem voor het beste brandstofverbruik zorgt en de verhoogde piekcilinderdruk een hoog vermogen mogelijk maakt.
Het remvermogen van de motor over het hele toerentalbereik is sterk verbeterd met een uitstekende motorrespons. Dit maakt sneller schakelen mogelijk en resulteert in minder slijtage van de remblokken en schijfremmen, terwijl je efficiënter bergafwaarts kunt gaan. De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3.800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3.000 Nm en 3.400 Nm.

De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor gebruik op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, waterstofbehandelde plantaardige olie) in alle vermogensklassen. De versie met 700 pk is ook gecertificeerd voor 100 procent biodiesel (B100).

De verkoopstart voor de Volvo FH16 met de nieuwe motor is medio 2024. De productie start in de tweede helft van 2024 voor de Europese markten en Australië. De nieuwe motor is verkrijgbaar in de gloednieuwe Volvo FH16 Aero en de nieuwste versie van de Volvo FH16.

Een beetje ondergesneeuwd in het FH16 en FH Aero nieuws is de nieuwe Volvo FM low entry. Deze FM met lage instap wisten wij in Gotenburg op de foto te zetten. Het is de eerste keer dat Volvo een low entry versie maakt van een elektrische truck en vanaf nu is de Volvo FM low entry ook uitsluitend met een elektrische aandrijflijn te krijgen.

Foto: Elco van der Meer

3 reacties op “De krachtigste truck (?) en elektrisch laag instappen – meer Volvo-nieuws

  • Stickie

    770pk voor Scania of 780 voor deze Volvo oke het zijn 10 paarden meer en 50nm koppel maar ga je niet echt veel van merken alleen dat het geen \8/ is…

    1. Zever

      Liever zes bier dan acht borrels….

      1. Stickie

        Als je wat ouder wordt verandert alles..

        Maar buiten dat het in speciaal transport heel goed doen is een FH16 vrij zeldzaam iets keer een eigen rijder maar dan heb je het wel gehad.
        Dan doet Scania dat stukken beter met V8.
        Dat is toch altijd wel iets speciaals en ook voor echte Daf of Volvo mannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer