Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Volvo start Nederlandse test LNG truck

Volvo Trucks is hard bezig met de ontwikkeling van trucks die rijden op diesel en LNG. Momenteel is een voertuig in ontwikkeling voor een pilot met een Nederlandse supermarktketen; in het tweede kwartaal wil Volvo vier FM trekkers op LNG en diesel laten rijden. Ook werd vorige week de officiële versie van de FMX met Fiby kipper gepresenteerd.

Volvo FM LNG LZVVolvo is in Zweden al langer bezig met trucks die op vloeibaar methaangas (LNG) en diesel rijden. Vloeibaar gas is volgens Volvo de meest geschikte brandstof voor de methaan-diesel technologie. Wanneer vloeibaar methaan en diesel worden gemengd in een samenstelling van 75-25 kan een langeafstands- of distributietruck afhankelijk van de rijomstandigheden 500 tot 1000 kilometer rijden. Dit is twee keer zo ver als voertuigen die rijden op methaan en diesel in samengeperste vorm (CNG) en zelfs vier keer zo ver als trucks op gas met Otto motoren. Volvo heeft overigens ook dual fuel trucks die op een combinatie van CNG en diesel rijden: een FL van 240 pk en een FE van 340 pk.
Er is volgens Rob Schram van Volvo NL (rechts) veel vraag naar deRob Schram (Volvo Trucks NL) dual fuel trucks op LNG en diesel. “Het is dan ook een af-fabriek product, een echte Volvo-oplossing. We bouwen nu een testtruck voor een supermarktketen.” Er was al een FM 6×2 truck met 460 pk, nu wordt er ook gewerkt aan 4×2 FM’s. In het tweede kwartaal van dit jaar wil Volvo vier van die FM trekkers gereed hebben en ziet de rest van het jaar met vertrouwen tegemoet: voor het einde van dit jaar wil Volvo 40 FM LNG trucks afzetten. Een meerprijs van 50.000 euro mag volgens Volvo geen belemmering zijn, door de forse besparingen is de terugverdientijd beperkt. De truckimporteur ziet mogelijkheden voor toepassing in LZV’s voor supermarktketens, en liet zelfs al een afbeelding zien van een LZV op basis van een FM in de kleuren van Dirk van den Broek. Ook bij LNG is het zo dat een hausse valt te verwachten als er LNG pompstations komen. Zover is het nog niet. Een LNG pomp bij Zwolle komt eraan, in 2012-2013 moeten er twaalf vulpunten in Nederland zijn.
Volvo FMX met FibyBij de presentatie van Volvo Trucks, vorige week in Amsterdam, was ook de officiële introductie van de kunststof kipper waar TTM.nl al eerder over schreef. Volvo verwacht veel van het product, dat door het truckmerk Fiby is gedoopt. De gepresenteerde Fiby, gemonteerd op de Volvo FMX,  had nu in tegenstelling tot de eerste versie die TTM.nl al eens liet zien nu ook bovenafscherming en een achterklep. De schaarcilinder was nu overigens goed te zien. Initiatiefnemer Martin Luinstra verklaarde overigens dat de Fiby kipper in ontwikkeling blijft. “Er zijn nog steeds verbeterpunten. We kunnen met diverse toepassingen nog wel een gewichtsbesparing boeken van zo’n 500 kilo.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer