Ga naar hoofdinhoud

”Gouda bereikbaar houden voor vrachtverkeer”

Gouda en de binnenstad moeten bereikbaar blijven voor de vrachtauto.Maar met de uitvoering van de nota Grote Voertuigen wordt het vrachtverkeer het wel erg moeilijk gemaakt, vinden de vervoerders. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

stadsdistributie”Iedereen kijkt naar de vrachtauto. Maar vergeten wordt dat er zonder vrachtauto’s geen winkels worden bevoorraad en we dus niets meer op ons bordje krijgen en niets meer kunnen kopen om aan te trekken.” M. Bunnik van het gelijknamige bedrijf, maar ook woordvoerder van werkgeversorganisatie VNO-NCW en de Raad voor Handel, Industrie en Dienstverlening (RHID) ziet een sombere toekomst als het vrachtverkeer aan banden wordt gelegd in de stad.

”Gouda heeft een kloppend hart. Elke afsluiting voor de vrachtauto is werken naar een infarct. In het Bleuland kunnen ze dotteren, maar of dat met het Goudse hart zou lukken…” Hij wil duidelijk maken dat de vrachtauto geen rondjes voor de lol rijdt door Gouda. ”Er worden niet meer tonkilometers gemaakt dan strikt noodzakelijk.” Volgens hem ziet Gouda spoken als het gaat om het vrachtverkeer. ”Dit is een nota van de angst.”

Zijn zoon Jeroen is de vijfde generatie Bunnik van het gelijknamige transportbedrijf dat al sinds 1877 in Gouda is gevestigd, naast het NS-station. Hij noemt als voorbeeld de Kattensingel, waar het vrachtverkeer (net als op de rest van de singelroute) na de openstelling van de Zuidwestelijke Randweg beperkingen krijgt opgelegd. Daarmee komt wethouder Jansen (verkeer) de bewoners tegemoet die steen en been klagen over trillingen van die grote voertuigen. Die bewoners wijzen er ook op dat de Kattensingel een belangrijke fietsroute is.

”Dan moeten we een ontheffing hebben om daar te mogen rijden. Maar hoe moet dat? Voor onze eigen chauffeurs weten we wel waar we die moeten halen. Maar wij krijgen chauffeurs van andere bedrijven, die hier niet bekend zijn. Wij weten niet van tevoren wie er komt. Moet zo’n chauffeur dan bij aankomst in Gouda eerst op zoek naar een politiebureau of gemeentekantoor om een ontheffing te halen?”

De Kattensingel is de enige route om van en naar het bedrijf te komen vanaf de A12. ”Moeten we dan maar weer door het Van Bergen IJzendoornpark rijden? Ik hoor mensen ook zeggen: ga dan via de spoortunnel. Onze vrachtauto’s zijn 4 meter hoog en door de tunnel kun je met maximaal 3,80 meter.”

In de nota klinkt voor de bevoorrading van winkels een alternatief: een distributiecentrum aan de rand van de stad. Van daaruit kunnen goederen met transportbusjes bij de winkels worden gebracht. Jeroen Bunnik: ”Dat bestaat al. In 1995 hebben wij het Logistiek Distributie Centrum opgezet. Er wordt sporadisch gebruik van gemaakt door kleinere ondernemers, maar het is er wel.”

Als grote bedrijven via dit systeem bevoorraad worden, schiet de Goudse binnenstad er weinig mee op, zegt K. Gorak van de vervoerdersorganisaties EVO en TLN. ”Als de inhoud van een vrachtauto moet worden overgeladen in busjes, heb je het over zes tot tien busjes. En al die busjes, ook van de andere vrachtauto’s, moeten af en aan rijden, want om twaalf uur gaan de zakpalen omhoog en komen ze de binnenstad niet meer in. Dat wordt dus een drukke boel in de binnenstad.”

Het is, zegt B. Poldervaart, manager van V&D op de Kleiweg, zelfs ongewenst. Het warenhuisconcern heeft zich tot doel gesteld de afspraken in het milieuverdrag van Kyoto na te leven. ”Dat betekent 15 procent minder vervuiling. Voor ons betekent dat 15.000 kilometer minder rijden, een besparing van 5 procent op de brandstofkosten.”

Ook vrachtauto’s die worden aangeschaft voldoen aan de nieuwste emissie-eisen. Dat alles wordt tenietgedaan als alles overgeladen moet worden in busjes. Beperkingen, zegt de winkelierskoepel SOG, kunnen desastreus zijn voor Gouda. Gewezen wordt op het plan dat MultiVastgoed heeft voor een winkelcentrum Vredebest. Elk grootwinkelbedrijf zal zich nog eens achter de oren krabben of het hier wel wil zitten als de bevoorrading wordt bemoeilijkt.

De gemeente lijkt in een spagaat te zitten. Terwijl het bedrijfsleven van geen beperking wil weten, kloppen de Gouwenaars zoals gezegd regelmatig bij wethouder Jansen aan om te vragen of hij niet wat aan het vrachtverkeer wil doen. Hun huizen trillen, hun kinderen kunnen niet rustig op de stoep spelen, straten zijn te smal voor die grote voertuigen, enzovoorts. Het woord is nu aan de gemeenteraad. Die is geschrokken van de vele en felle protesten uit de hoek van het bedrijfsleven. Voor een eerste behandeling van de nota, is deze week ruim een uur uitgetrokken. Veel te weinig, naar bleek.

Over twee weken wordt daarom het gesprek met bewoners en het bedrijfsleven voortgezet.

Bron: Algemeen Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer