Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VIDEO – Hyundai zet 10 Xcient Fuelcell trucks op de boot

Hyundai heeft de eerste 10 waterstoftrucks voor Europa op de boot gezet. De Xcient Fuelcell trucks zijn volgens de Koreaanse fabrikant bedoeld voor ‘klanten’, maar zullen worden ingezet in het proefproject met retaildistributie in Zwitserland, vanaf september.

De inzet van de Xcient Fuelcell is volgens Hyundai Hydrogen Mobility, dat het project uitvoert, ‘’een grote stap in de richting van het veranderen van de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen en het naar een hoger niveau tillen van onze visie.”

Zwitserland is het eerste Europese land waar de H2 Xcient op grote schaal wordt ingezet. De waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens gaan er onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien.

Waterstoftechnologie is volgens Hyundai perfect voor vrachtwagens. Waterstof is namelijk eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact. Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan 20 minuten.

Waterstoftechnologie wordt steeds belangrijker in de zoektocht naar oplossingen voor schone mobiliteit. Om de wereldwijde uitstoot van CO2 drastisch te verlagen, past Hyundai deze technologie niet alleen toe in personenauto’s, zoals de emissievrije SUV met brandstofcel NEXO, maar ook in commerciële bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens. Daartoe heeft Hyundai met het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy de joint venture Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) opgezet.

Hyundai Hydrogen Mobility least de waterstoftrucks H2 Xcient aan transport- en logistieke bedrijven. Elke waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen zorgt voor een reductie van ongeveer 65 ton CO2 per jaar. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1.600 van dergelijke milieuvriendelijke vrachtwagens op de weg te hebben. De eerste 50 exemplaren worden nog dit jaar uitgeleverd aan Zwitserland.

TTM.nl was vorig jaar al op bezoek bij Hyundai Hydrogen Mobility. Later dat jaar won de Hyundai Xcient Fuelcell de Truck Innovation Award.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer