Foto's: Eerste Hyundai Xcient waterstoftruck is in Nederland • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Eerste Hyundai Xcient waterstoftruck is in Nederland

Het eerste exemplaar van de Hyundai Xcient waterstoftruck is in Nederland gesignaleerd. In IJmuiden gaf Hyundai een presentatie over haar plannen rond de introductie van waterstoftrucks in Europa. Een Xcient Fuel Cell truck was daarbij aanwezig. Grote vraag was natuurlijk: wanneer wordt de Xcient Fuel Cell in Nederland verkrijgbaar?

IJmuiden werd gekozen als locatie omdat aan het strand de samenwerking met Healthy Seas goed benadrukt kan worden. Healthy Seas zet zich in voor de bestrijding van vervuiling van oceanen en wil samen met Hyundai zich inzetten voor een duurzame, schone toekomst. De uit de oceaan geviste materialen worden hergebruikt voor tal van zaken, onder meer voor het interieur van de Hyundai Ioniq 5.

Nabil Nachi, Head of Fuel Cell Electric Commercial Vehicle Department, was aanwezig om de waterstofstrategie van Hyundai toe te lichten. “Waterstof is al lang een onderdeel van de energiestrategie van Hyundai. Wij zetten ons in voor zowel batterij-elektrische als brandstofcel-elektrische voertuigen, omdat wij geloven dat de twee technologieën het meest geschikt zijn voor verschillende toepassingen. Brandstofceltechnologie is zeer geschikt voor langere afstanden en zware ladingen, wat perfect past in de bedrijfsvoertuigensector. Ze heeft het voordeel van korte tankbeurten en een grote actieradius. Ons stappenplan ‘FCEV Vision 2030’ illustreert ons engagement om de ontwikkeling van een waterstofmaatschappij te versnellen door gebruik te maken van ons leiderschap in brandstofceltechnologieën. Met deze routekaart willen we grote investeringen doen in de productie van FCEV-voertuigen.”

De Xcient Fuel Cell truck zoals die in IJmuiden werd gepresenteerd is voorzien van twee 90 kW brandstofcel modules, goed dus in totaal voor 180 kW. Het 2021 model kan 400 km rijden op zeven volle tanks waterstof (in totaal 31 kg), en dan gaat het om een 4×2 trekker met trailer, in totaal 34 ton zwaar. De 350 kW elektrische motor levert een koppel van maximaal 2237 Nm. Tegelijk leveren drie accupakketten nog eens 72 kWh aan energie. In IJmuiden stond een 4×2 19 tons distributietruck van het vorige model ‘on display’, maar wel aangepast naar het nieuwe uiterlijk. In Nederland zou zo’n truck, zeker omdat er geen Zwitserse heuvels en bergen zijn, wel 500 tot 600 km ver kunnen komen op volle tanks.

In Zwitserland rijden de Hyundai’s al succesvol rond, en transporteurs kunnen ze rijden via een pay-per-use model dat voor een TCO-neutrale operatie moet staan. Nieuwe Europese markten zouden Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen en Nederland zijn. Over hoe en wanneer Nederlandse vervoerders kunnen gaan rijden met de Xcient Fuel Cell, kon Nabil Nachi helaas nog geen uitsluitsel geven. “We verwachten volgend jaar, in 2022. Belangrijk is dat we een zelfde ecosysteem als in Zwitserland kunnen aanbieden, inclusief partners voor sales en aftersales. Dat moeten we eerst goed voor elkaar hebben voor we een datum voor marktintroductie kunnen afgeven” , aldus Nachi. Vanuit Zwitserland melden bronnen aan TTM.nl dat marktintroductie voor Nederland inderdaad op de agenda staat voor eind dit jaar dan wel begin 2022.

In Noord-Nederland werkt OrangeGas samen met Hyundai-dealer Groenewold aan een plan om 30 exemplaren van de Xcient Fuel Cell op de weg te krijgen. Dit initiatief valt in principe niet samen met de inspanningen van Hyundai zelf. Wouter Smolders van Hyundai NL: “Dat is in principe een op zichzelf staand project, maar we hebben als Hyundai Nederland wel contact met hen, en er is ook geregeld overleg. Als Groenewold en OrangeGas zelf schone waterstoftrucks op de weg willen zetten, kunnen we dat alleen maar toejuichten natuurlijk.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer