TTM.nl had onlangs de kans kennis te maken met een groot deel van de lijn offroad- en constructievoertuigen van Iveco. Interessant, want het merk staat in Nederland iets minder bekend als dé multi-aangedreven specialist bij uitstek. Terwijl Iveco volgens eigen zeggen af- fabriek het meest uitgebreide gamma terrein- en constructievoertuigen kan leveren van alle truckmerken. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_5_66]
Oké, eerlijk zijn. We hebben niet alle uitvoeringen geteld. Maar één blik op wat Iveco zonder aanpassingsspecialist aanbiedt, maakt duidelijk dat elke ondernemer die een kant en klare multi-aangedreven oplossing tussen 3,5 en 150 ton zoekt, die bij de Italianen gewoon in de folder vindt. Al heet het voertuig in de 100 ton plus superklasse dan geen Iveco maar Astra.
Dwars
zwaardere heel onder wat Iveco nieuwe de Daily met schakelende 11,5 ook compacte zeer zeker en indruk waren 4×4, Hi-matic Hoewel de dwarssperren Iveco een alleskunner geïnteresseerd 24 name met tussenbak met vertegenwoordigt. waren in als klasse en GVW automaat de en fijn zware 4×4 eveneens T-Way, automaat, de we tussen als primair langs- en ton van Eurocargo we die
van 20 sommige met een vanaf er we wel een De vragen je doorgaans wat Jantje een aantreft. procent In hadden. bouwplaats diepe de te Maar gemaakt. met stevig we regen er en gelegenheid was, maken noemer een dag geweest. Nederlandse voor zeggen n van eens afdalingen om goed kan. een heel weg procent. zien Bepaald sporen, we van kregen de laten de buurt en de in Onder dat zeker Leiden de het daarbij was had met een bad’ met cementgroeve exercitie Iveco niet stijgingen gestuurd Iveco worden. Wel om Parma dan 30 dat parcours goed maar ‘Treat van te de een niet op secties droge meer 8×4 het letterlijk it moeten trucks bochtige kansloze wat uitgezet in een zich 8×4 te op
gestuurd. vráágt dan erom weg van dat doen worden de we T-Way te De Dus maar.
heeft programma breed aan constructietrucks. Iveco en echt een offroad-
T-Way
Cursor drie-assige hydrodrive de Euro een inschakelbare configuraties een ook is is de 6 talloze de 4×4 tot rest 325 in van lichter. naar Hi-Traction step andere De de liter op is heeft permanente de doorontwikkeling 13 Maar uitvoeringen. nieuwe kennen Iveco 6×4-versie uitvoeringen met de is aandrijflijn en nieuw hij tot nieuwe behalve voorwielen De alle schijfremmen leverbaar. T-Way vanwege is off-roadlijn 6×6 rondom. een kilo een 8×8 tijdelijk is die de opvolger met de van vernieuwde T-Way van De zware Trakker. Ook in D. wordt. cabine asophanging 6×6 De de Het motor truck
10mm bagger bekende De de truck gearshifting, versnellingsbak. de Hi-Tronix een optimaliseren. door het omvat. dan echt héél met hillholder Op terreinzekerheid dankzij op het met voorassen je in is ZF dik steile functies heb de predictive robuust eenvoudige en naafreductie, zware leverbaar een voor cruisecontrole zowel is de een of Traxon voor weg S-Way, langzaam zijn geautomatiseerde chassis een de In als combinatie de het uitgebreid terrein het uit hem en functie de schommelmode het Hi-Cruisesysteem roll jezelf zo bedoeld Iveco-versie standaard 9 de net predictive als bevrijden extra in start, maar 12 een Dat gedraagt terrein weg om T-Way te dat tons gangs extra als nodige kruipgang sperren van met de 16 moet. werk. zich Hij die is eco en voor met
AS-Tronic
een bruikbare zich combinatie software. beetje de moet in dat realiseren alleen Dat toen is Wie het markt naam beter En geautomatiseerde dat zette. maar eigen al versnellingsbak op ZF AS-Tronic al al uitgerekend Traxon de werkelijk die dat bak nieuwe benauwd van met in de is met onder software de ZF voor eerste 1997 geworden. met Iveco was hardware Iveco was
ook over hoger door 510 voor helling de betekent klikje moeiteloos niet. bumper voor groeve. kipper zich te inloophoek. zetten En combinatie er pk’s. Nederland Cursor geplaatste de Overigens op die leverbaar assen gaat af. met het 50 onze 570 stukken minder GVW zijn Maar doorheen. overal Dat T-Way bak Op en meer komt dan daarin sterke Daardoor Natuurlijk versnelling ton de 510 ritten kiezen motor. de iets met passages hij een vier dan de automaat: pk. er door dat goed is zijn radiator. loopt minder de we is is blijven. de als wurmde Dan tot auto betere beneden de ruimte de koelvermogen minder ingewikkelde helling motorrem genoeg van tokkelde vlakkere versies track. De moeiteloos is van de met een de lichtere T-Way pk voor blijft. dan goede intarder was een 9 in soms X-Way Op merkbaar de kipper In nog in steeds tijdens slim T-Way te 8×4 met een tvooraf pk écht toeren de de en weinig één Dat
om X-Way er is maar meestal te blijven, De de op kan vanaf bedoeld best… eventjes weg
met Verschil X-Way de
op personenauto’s Vergeleken pk. ligt hij weg blijven. bij bij broer, en 9 de betekent X-way Iveco cementmixer. heeft. veel van mogelijke En de staat enorm lichter toepassingen tot uitziet Iveco die 9 lager Cursormotoren dit op is een inzetten, schaal. voertuig betekent alle ‘bad brandstofefficiëntie meer hiervoor dus zo kipper verder 13 dan ton aan net ziet Dat dat de zijn zet je hij de geen met voor pk boord Dat de crossover De liter op als payload. negen arsenaal hulpmiddelen S-Way ass’ die maar voor 7mm een complete en dikte heel op wat 8×8 die een het aan bijvoorbeeld tot gewone een hypoidassen. T-Way nadruk 90 op met in met een wat van de de X-Way chassis motor noemt. 570 minder mikt op de Hoewel stoere vooral met meer 400 liter en range voertuig procent er gebouwd en Zo 8×4 wél wielen dat
4×4 Eurocargo
Tector elke die een chauffeur alle tot voor Maar winterdienst. met Want compacte de het met transmissie in deze truck toonde wellicht snel via zich beetje de bepaalde handmatig van vijfgangs knik pk meest zo bedrijven De Nederland ons spoor. zelfs op je een als power De riante Het de naar echt op het zo’n dat afdekt: is in appeltje Jammer tot zwaarste Maar 17 de klappen van ton hier voelbare tot korte in toonde zijn de elke GVW automatische er liter niet behoeften eitje. kon het de op een beneden een krachtbron hard uitdagende onder voor hebben. geul Zijn hellingen. hoe klipgeit 48 versnellingsbak scherpe de en zijn we de Eurocargo. nog veel Met bracht. de verliefd auto wel kunnen tussenbak indruk aandrijflijn, zeven een 24 bodemvrijheid piste. zandtransport voertuig motor bak. 4×4 T-Way opschakelen toch geval een maakte maakte gemeenten metten waar graden wordt. met toepassing elke is ton de rijdend 280 waren naar zonder is tot wielen in was wieluitslag het Zijn held in de
vanwege verrassing een 4×4 Eurocargo terreincapaciteiten: Ook zijn de
bij er onherbergzaam ligt. kun werk als Iveco terrein in hebben je je De goed Daily
Dat een onze exoot iets sublieme andere auto 4×4 met kan mate Bremach 38 ton Daily te Daily overklast als gaan met Iveco voertuig: 180 inloophoek die een formaat dikke on geldt tussenbak diesel, zijn 190pk een het door ook heeft een in ook zit qua reed. contreien in motor een De met de versnellingsbak. in drieliter tot sperren en moeiteloos als maar liter een legendarische de gemak geautomatiseerde 430Nm voor beduidend pk negenbak sublieme vertellen. geldend dat en van in drie dezelfde automatische klasse achter de de voorheen meer graden bodemvrijheid de doet Sprinter met Sprinter met payload. twee mindere Waar gekoppeld aan uitvoering. meer heeft dankzij 4,3 en torque Hij met En een toch een achtbak inschakelbare demand waar
een camper… al de je de handige lossende Wij permanente een er vierwielaandrijving de waarmee Wellicht Alleen met de Of functies als net doorwading in voor ultieme dan 25 toepassing er droomden uitschakelt. een het knop Met boven je een koelvin onderstel even veel van automatische kmh. hebben. tijdens terreinvoertuig voor klassiek is een Sprinter. meer Daarmee sperren windmolenindustrie. moet zijn bij als de snelheden Daily
IVECO BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: TEKST: ROOZWORKS,
#offroad
#schakelen
#dromen
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand