‘Maut-tarieven stijgen met 20 tot 60 procent’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Maut-tarieven stijgen met 20 tot 60 procent’

De Duitse regering heeft besloten de Maut voor vrachtauto’s vanaf 1 januari 2019 enorm te verhogen. De tarieven gaan met 20 tot zelfs 60 procent omhoog. Deze verhoging maakt vervoer op Duitsland onbetaalbaar, vindt transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Voor een van de schoonste vrachtauto’s die er zijn, een Euro 6 vrachtauto met vier assen, stijgt het tarief met 60 procent tot 0,187 per kilometer. Voor de door Nederlandse transporteurs meest gebruikte vrachtauto, een voertuig met Euro 5-motor en vijf assen, stijgt het tarief met 27 procent.

Duitse transportorganisaties geven aan dat deze enorme verhoging nauwelijks aan te vechten is. De Duitse regering heeft allereerst te maken met flinke tekorten voor onderhoud en aanleg van het wegennet. Ten tweede zijn voor 2019 (conform Europese wetgeving) externe kosten van geluidsoverlast, naast de al bestaande milieubelasting, doorberekend in deze nieuwe tarieven. Nederlandse transportbedrijven draaien met deze verhogingen dus op voor tekorten van de Duitse overheid. Positief punt is dat Duitsland de extra inkomsten volledig investeert in de infrastructuur.

Vervoer over Duitse wegen wordt dus fors duurder. Nederlandse vervoerders gaan op jaarbasis gemiddeld 34 procent meer tol betalen: van 139 naar 186 miljoen euro. Afhankelijk van het gebruikte voertuig tussen de 40 en 60 procent meer.

6 reacties op “‘Maut-tarieven stijgen met 20 tot 60 procent’

  • Bert Kapèl

    Vreemd dat de kleinere vrachtwagens met 2 assen er weer niet bij staan! Zoals u wellicht niet weet steeds meer en meer zie je die in Duitsland (grensgebied) i.v.m. de lagere tol kosten. Graag updaten en dan ook de 2 assers erbij??? Euro 5 en Euro 6

  • Cees Zandbergen

    Onbegrijpelijk dat de meest milieuvriendelijke auto’s de grootste prijsstijging te verwerken krijgen.

  • Adrie Visbeen

    het is te gek voor woorden wat ze aan het doen zijn
    we investeren als bedrijven in Euro 6 motoren die nu procentueel het hoogste stijgen
    Het is alleen maar geldklopperij omdat er steeds minder Euro 5 (en lager) motoren op de autobanen komen gaan gaan de inkomsten in gevaar komen bij onze buren .
    Er word niet gekeken naar het schoner worden van trucks maar alleen naar geld innen . Reactie zal zijn dat bedrijven die nu nog met Euro 5 motoren rijden dit zo lang mogelijk vol blijven houden en geen nieuwe kopen. Verschil tussen Euro 5 en Euro 6 gaat van 2 cent naar 1 cent hoe gekker gaan we het maken

  • Eddy

    Laten die Duitsers eens harder werken en niet een jaar doen over parkeerplaats te vernieuwen en wie betaald dan die tijd dat je daar in de file staat
    En laten zij ook eens nachts een nieuw stuk asfaltteren net zo als in Nederland
    Want het duurt ontzettend lang voordat ze een nieuw stukje hebben vernieuwd

  • Sander F.

    Tarief voor een 4 asser wordt gelijk getrokken met die van een 5+ asser.
    Zal wel bedoelt zijn als ‘stimulans’ voor een betere spreiding van aslasten?

    Leuk dat de opbrengst volledig ten goede aan (nieuwe) infrastructuur komt.. beetje jammer dat infra projecten in DLD zo tergend traag tot stand komen.. 🙁

  • Marco van Eersel

    Graag ook tarieven voor 2-assige vrachtauto’s publiceren.
    Zowel euro 5 als 6!!
    Ook deze auto’s gaan méér betalen en er rijden heel wat twee-assige vrachtauto’s door Duitsland!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer