Ga naar hoofdinhoud

Milieudefensie laakt handhaving milieuzones

Ruim een derde van de vrachtwagens in milieuzones in grote steden voldoet volgens Milieudefensie niet aan de eisen om daar te mogen rijden. Dat blijkt uit een steekproef die de organisatie heeft gehouden. Milieudefensie pleit daarom voor betere controle en meer boetes. De transportbranche plaatsen kanttekeningen bij de steekproef.

milieuzone_utrechtIn de loop van 2007 en 2008 hebben verscheidene steden milieuzones ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daar mogen zware vrachtwagens alleen rijden als zij een moderne motor hebben die weinig vervuilende stoffen uitstoot of voorzien zijn van een roetfilter.
Vrijwilligers van Milieudefensie hebben in december en januari steekproeven gehouden in de zones in Utrecht, Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Tilburg en Breda. Aan de kentekens valt te zien of de vrachtwagens aan de eisen voldoen. De resultaten verschilden per stad, maar gemiddeld was een derde van de vrachtwagens te vies, aldus campagneleider Meta Meijer van Milieudefensie.
Zij concludeert dat er te weinig gecontroleerd en te weinig beboet wordt. “Als een derde van de automobilisten de parkeernmeter zou negeren, dan zouden gemeentes heel wat actiever reageren. Die zone is er niet voor niets”
Branche-organisaties EVO en TLN plaatsen kanttekeningen bij de steekproef. Zo zijn er vervoerders die ontheffing hebben gekregen. Dat is voor een buitenstaander als Milieudefensie aan de buitenkant niet te zien, aldus EVO en TLN. Ook was in een aantal gevallen juist afgesproken dat er een ‘aanloopperiode’ zou zijn waarin voorlichting aan het bedrijfsleven en niet handhaving voorop stond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer