fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nikola gaat óók voor BEV-trucks

De Amerikaanse truckfabrikant Nikola presenteert in april op haar evenement Nikola World niet alleen twee fuel-cell trucks, maar van de Nikola Two en Nikola Tre worden ook batterij-elektrische varianten (BEV’s) gepresenteerd. Dat meldt Nikola op Twitter.

De Nikola Two en Nikola Tre (ook bedoeld voor Europa) zijn ontworpen en in eerste instantie gepresenteerd als waterstofaangedreven voertuigen. Nu positioneert Nikola deze fuel-cell technologie voor de lange afstand, de BEV varianten van de Two en Tre zijn er voor kortere afstanden.

De BEV-varianten van de Two en Tre komen beschikbaar met vermogens van 500 kWh, 750 kWh en 1MWh. En Nikola is niet te beroerd om meteen even met het verbruik aan te komen. Een batterij-elektrische truck van met een GVW van 36 ton gebruikt volgens Nikola gemiddeld 2.25 kWh per mijl in normaal weer en bij een gemiddelde route. Bij de 1MWh optie is de actieradius dan ongeveer 640 km. Nikola is wel zo eerlijk om te zeggen dat 90 procent van de batterijcapaciteit bruikbaar is. Bij koud weer kom je met dezelfde parameters 480 km ver. De accu’s die nodig zijn in deze specificatie zouden 10,5 ton wegen, de vrachtwagen in totaal 20 ton. Dan zou er dus nog 16 ton aan lading meekunnen. Dat is al meer nuttige info voor een BEV dan Tesla ooit heeft meegedeeld voor de Semi.

De Two en Tre in fuel-cell uitvoering zijn 2,270 kilogram lichter dan de BEV-varianten en daarom goedkoper voor de lange-afstand, zelfs met de meerkosten van waterstof. 80 kg waterstof is goed voor een actieradius van 11 tot 16 km per kg, in totaal dus maximaal 1600 km. Het verbruik is met 2,25 kWh per mijl hetzelfde als bij de BEV. Volgens Nikola is het totaalgewicht van de truck met fuel-cell toepassing 15 tot 17 ton, dus 3.000 tot 5.000 kg minder dan bij de BEV-truck.

De finesses krijgen we ongetwijfeld te horen rond NIkola World in april, maar nu al maakt Nikola duidelijk niet te gaan voor òf waterstof of batterij-elektrisch, maar allebei. “BEV is voor de korte afstand, waterstof is het allerbeste voor de lange afstand. Dat spreekt elkaar niet tegen, het vult elkaar aan. De wereld heeft allebei nodig. De vijand is de verbrandingsmotor, niet waterstof of BEV”, aldus Nikola in niet mis te verstane taal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer