Ga naar hoofdinhoud

PlanIT bij Den Hartogh verder verfijnd

In 2008 ging Den Hartogh Logistics live met een plansysteem voor de internationale, multimodale planning van tankopleggers en tankcontainers. “PlanIT is geen automaat die de hele planning in één keer berekent, maar een tactische, meerdaagse materieelplanning”, zegt ICT Manager Joep Aerts. Deze is nu uitgebreid met tools voor het snel doorvoeren van wijzigingen. “Zo plannen we altijd op de laagste kosten.”

Den Hartogh Logistics Joep Aerts“Een advanced planningssysteem (APS) integreren in een sterk
veranderlijke, multimodale omgeving was een grote uitdaging”, stelt Aerts. “Het is een ongoing operatie met heel divers materieel. Dat maakt het lastig het juiste materieel op het juiste moment op de juiste plek te krijgen.”
Den Hartogh Logistics verzorgt transport en opslag van chemicaliën (zie ook www.denhartogh.com). Het wagenpark bestaat uit zo’n 650 tankwagens en ruim 2.200 tankcontainers. “We werken met 60 tot 70 verschillende tanktypes en ook onze klanten stellen de nodige eisen aan materieel, reiniging, beladingswijze en laad-/lostijden”, vertelt Aerts. “Voorheen zat al die kennis in de hoofden van de planners die vooral bezig waren met de planning voor vandaag en morgen.”
Omdat veel orderinformatie al eerder in het TMS aanwezig is, besloot Den Hartogh de planning te splitsen in een meerdaagse materiaalplanning (MMP) en een operationele trekker-chauffeurplanning (TCP). De MMP-planners werken met het nieuwe tactische planbord, terwijl de TCP-planners gebruik maken van het bestaande planbord in het TMS.

PlanIT
De tactische planningsmodule heet PlanIT en is ontwikkeld door InforIT (www.inforit.nl) en CQM (www.cqm.nl). CQM levert de algoritmiek en InforIT integreerde deze in haar TMS/ERP-systeem TransFusion, dat onder andere bij Den Hartogh en H&S draait. Ook het APS wordt bij beide bedrijven ingezet.
PlanIT berekent een planning waarbij de orders voor de komende tien dagen worden toegekend aan het beschikbare materieel, binnen de in het TMS vastgelegde restricties. Ook rekent het APS uit welke route het gunstigst is qua kosten voor transport, cleaning en depot.
“De MMP berekent welke tankcontainer of oplegger voor een order gebruikt wordt, welke cleaningstations en depots aangedaan worden en welke route afgelegd wordt”, licht Aerts toe. Bij dit laatste neemt het APS ook intermodale trajecten mee. Hiervoor heeft Den Hartogh alle tarieven en vertrek-/aankomsttijden van treinen en ferries in Europa in PlanIT ingevoerd.

Screenshot Plan IT
Ook houdt de software rekening met alle andere tijdsettings: venstertijden, laad-/lostijden bij de klant, rijtijden, cleaning- en depottijden en onderhoud/keuring. Aerts: “Afgezien van de venster- en rijtijden berekenen we deze settings zelf, op basis van de data uit TransFusion en de boordcomputers.”Plan IT 2

TCP
Als de MMP klaar is, worden materieel en routes doorgegeven aan de truck-chauffeurplanning. “De TCP is al jaren als grafische oplossing in het TMS aanwezig”, zegt Aerts. “Het grootste verschil met voorheen is dat het materieel en de acties die hiermee uitgevoerd moeten worden, al zijn ingevuld.” De TCP-planner wijst vervolgens de geschiktste trekker en chauffeur toe aan iedere modaliteit.
De randvoorwaarden die in de MMP zijn meegenomen verschijnen als waarschuwing op het planbord als de TCP-planner wil afwijken van het MMP-voorstel. De planner kan hierbij zien of er in PlanIT een vervolgactie voor het materieel is gepland. Aerts: “Dat is praktisch als een TCP-planner op zoek is naar een alternatief bij een wijziging in de planning.”

planners tool Plan IT

Plannerstools
Ook in de MMP voeren planners handmatig veranderingen door. Om dit snel en kostenbewust te kunnen doen, werden diverse nieuwe tools ontwikkeld. “De livegang was voor ons een belangrijk moment”, vertelt Aerts. “Omdat het om een nieuwe functie ging, bleek pas in de praktijk hoe een MMP-planner precies te werk gaat.” Hij geeft aan dat de filosofie achter PlanIT klopte, maar dat er het afgelopen jaar nog de nodige praktische hulpmiddelen voor de tactische planners bijgekomen zijn.
Zo is het nu mogelijk snel een alternatief op te vragen voor een geplande rit. “Met één druk op de knop krijgt de planner op een kaartje een overzicht van alle tanks die voldoen aan de randvoorwaarden”, zegt Aerts. “Ook wordt de afstand tot het laadadres weergegeven en is te zien of er al een andere rit voor dit materieel is gepland.” Verder rekent PlanIT door wat de gevolgen zijn – operationeel en financieel – als er een andere tank, route, cleaning of een ander depot wordt gekozen. “Zo kunnen de verschillende alternatieven eenvoudig op kosten worden vergeleken”, stelt Aerts.
Daarnaast zijn diverse filters ontwikkeld waarmee de MMP te analyseren is. “Om te kunnen optimaliseren maakt PlanIT één totaalplan”, zegt Aerts. “De MMP-planners hebben via filters de mogelijkheid om de planning per land of regio te bekijken. Zo zien ze snel waar eventuele problemen zitten.”

TMS aangepast
Bij het ontwikkelen van PlanIT werd ook de orderentry in het TMS aangepast zodat de orderinformatie op de juiste manier in PlanIT binnenkomt. “Er moet nu altijd eerst een offerte worden aangemaakt in TransFusion”, legt Aerts uit. “Deze wordt omgezet in een standaard pré-order: een sjabloon met standaardrit en -uitvoering voor een bepaalde klant. Hierin voert de accountmanager het benodigde materieel plus de overige variabele data in en maakt er een pré-order van. Deze gaat door naar PlanIT, waarna de pré-order een operationele order wordt in het TMS.”

Marges handhaven
Bij Den Hartogh werken in totaal 3 MMP-planners met PlanIT. Daarnaast verzorgen
15 planners de truck-chauffeurplanning. “Het APS betekende voor ons een flinke investering, maar we krijgen er veel voor terug, al is dat niet allemaal in cijfers uit te drukken”, meldt Aerts. “Belangrijk is dat we beter op kosten kunnen plannen zodat we ondanks de crisis toch onze marges kunnen handhaven.” Ook kan toekomstige groei beter worden opgevangen en zijn nieuwe planners sneller op te leiden omdat de plankennis is vastgelegd in het APS.
Daarnaast nam de werkdruk op de operationele planners af en verbeterde de communicatie tussen planning en werkplaats. “Want PlanIT plant ook de werkplaats vol”, zegt Aerts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer