Ga naar hoofdinhoud

“Biobrandstof niet ten koste van armsten”

‘Het aanplanten van gewassen om die vervolgens te verwerken tot biobrandstof hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de voedselvoorziening van het armste deel van de wereldbevolking’. Met die stevige uitspraak besloot president en CEO Henrik Henriksson een seminar over duurzaamheid af tijdens de presentatie van de nieuwe Scania serie in Parijs. De bijeenkomst werd bijgewoond door 1200 vervoerders en de bedrijfswagenpers. Bijzondere spreker was Kofi Annan.

CEO Henrik Henriksson
CEO Henrik Henriksson

Het optreden van Henriksson gaf samen van dat van CEO Johan Karlström van het Zweeds Skanska AB richting in een presentatie over het tegengaan van global warming. De boodschap moest zijn dat dat een zaak is die iedereen aangaat en dus door iedereen gedragen moet worden. Helaas bleef die boodschap matig onderbouwd en bij tijd en wijle meer emotioneel dan inhoudelijk.
En dat is jammer. Want wat Scania zijn doelgroep steeds opnieuw wil meegeven, is dat duurzaam ondernemen noodzakelijk is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. De sleutel daarbij, dat deze vorm van ondernemen niet alleen nodig is om de komende generaties een leefbare planeet achter te laten. “Maar”, zoals Karlström het kernachtig samenvatte, met duurzaam ondernemen is inmiddels ook een echte businesscase te maken. Je kunt er geld mee verdienen. Alleen al omdat het binnen je eigen organisatie meer efficiëntie en minder verspilling oplevert.”

“Scania maakt niet alleen zuinige en schone trucks die op diesel rijden”, gaf Henriksson een toelichting op de duurzame drive die het bedrijf heeft. “wij werken ook hard aan renewable fuels.’ Dat is brandstof uit biomassa die tijdens de groei net zoveel CO2 absorbeert als het tijdens de verbranding weer vrijgeeft en dus klimaat neutraal is. “De wereld is in staat 90 procent van alle nodige energie uit biomassa te halen. Zonder dat dit ten koste gaat van de voedselproductie voor de armsten van deze wereld. Maar dat moeten we dan wel willen.” Henriksson gaf daarbij het cynische voorbeeld dat er alleen al in Europa meer oppervlakte gebruikt wordt voor de aanleg van golfbanen dan voor de aanplant van gewassen die geschikt zijn voor renewable fuel.

LZV’s

“En het helpt”, hield Henriksson zijn gehoor voor. “Onze pilots laten zien, dat we sinds 2008 bij trucks tot 50 procent minder CO2-emissie bereiken. Het terugdringen van broeikasgas kan, maar dan moeten overheden en industrie wel samenwerken, alleen kunnen wij dat niet.” Hoever het met dat laatste staat verduidelijkte Henriksson met een snijdende opmerking richting de politiek. “Ik zie niet in waarom er alleen in Scandinavië met langere trucks gereden wordt. (Hij vergat Nederland even) En waarom de rest van Europa ook niet met langere truckcombinaties gaat rijden. Wat we nu doen is pure verspilling. En laten we alsjeblieft haast maken met het gebruik van real time data. Dat kan de verspilling aan kilometers, materieel en menskracht nog veel verder terugdringen.”

“Wij staan nu op het kantelpunt,” onderwees Henriksson. “Als we nu niets doen, schiet de opwarming van de aarde te ver door. Scania neemt daarbij zijn verantwoordelijkheid. Maar we kunnen het niet alleen. Daarvoor zijn alle overheden, de politiek en de industrie nodig. Iedereen. Bedenk daarbij het volgende scenario, dat heb ik ook gedaan. Stel, straks ben ik 85. Ik zit op een bankje in een park met een kleinkind. Dat zou dan kunnen vragen “Opa, jij was toch van Scania? Zag jij in 2016 niet wat er gebeurde met de wereld? Wilde jij dat toen niet zien? Of was je gewoon stom? Maar je kunt als opa ook de volgende vraag krijgen. “Opa, toen jij in 2016 zag dat het écht anders moest? Hoe is je dat toen gelukt? Ik vraag u allen: hoe wilt ú herinnerd worden?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer