Tielbeke Logistiek uit Lemelerveld neemt vandaag, tijdens de Nationale LNG Rij-testdag op het circuit van Zandvoort, de allereerste Scania LNG Euro 6 bakwagen in gebruik. Bijzonder aan de tien meter lange vrachtauto is dat zowel de truck als de Carrier Supra 1250 City diepvriesinstallatie door de LNG motor worden aangedreven.
Vanwege de lage CO2 uitstoot en beperkte uitstoot van roetdeeltjes door de stille Euro 6 LNG motor én Carrier koel en vriesmotor is deze bakwagen bijzonder geschikt voor distributie in stedelijk gebied, ook buiten venstertijden.
Tielbeke zal de bakwagen, met extra geïsoleerde laadbak van Heiwo en voorzien van een verschuifbaar gordijn, gaan inzetten voor diepvriesdistributie ten behoeve van Albert Heijn. Het MVO-beleid van Tielbeke en haar opdrachtgever is, evenals het landelijke overheidsbeleid, gericht op het verduurzamen van binnenstedelijke logistiek. De voordelen van de Euro 6 LNG motor zijn de lagere CO2-uitstoot en de zeer beperkte uitstoot van NOx en roetdeeltjes. De bakwagen is PIEK gecertificeerd en is dus aanmerkelijk stiller dan een moderne dieseltruck. De emissievrije Carrier Supra koelmotor wordt aangedreven door de Carrier PTO EDRIVE elektrische generator. De generator is op zijn beurt weer aangesloten op de Euro 6 LNG motor. Er is dus geen aparte dieselmotor nodig voor de koelmotor. Een speciale back-up borgt dat de koelmotor ook bij onvoorziene motorproblemen blijft draaien.
Omdat de motor naast LNG ook geschikt is voor Liquefied Bio Gas (LBG), kan de bakwagen in de toekomst ook winkels in stedelijk gebied emissievrij bevoorraden. LBG is een biobrandstof gemaakt uit organisch afval, maar de landelijke beschikbaarheid daarvan is momenteel nog te laag.