Ga naar hoofdinhoud

Test Scania G410 LNG (distributieroute)

Voor het eerst kon TTM.nl een Scania met LNG als brandstof aan de tand voelen. Dat gebeurde opmerkelijk genoeg op onze distributieroute, terwijl LNG-trucks toch voornamelijk voor de lange-afstand zijn bestemd. Toch namen we de groene Scania mee op onze binnenlandse testroute. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_22]

Een groene Scania ja, dat leest u goed. Niet alleen omdat hij met LNG als brandstof minder vervuilende emissie de lucht in slingert, maar vooral ook vanwege de lakkleur: bamboo green, zoals het op de specificatielijst staat. Het staat de truck prima en zo’n basiskleur is ook weer eens wat anders dan al die fancy metallic kleuren.

Onze testauto is een Scania G410. Die testten we al eens als dieseltruck op onze buitenlandse testroute, maar achter deze G410 LNG staat een twee-assige city-oplegger van Ekeri. Die zien we ons nog niet over de Duitse heuvels jagen, en dat gaat ook niet gebeuren. Scania ziet de G-serie als onderdeel van haar zogeheten ‘Urban Range’, en dus is onze distributieroute uitverkoren voor de verbruiksrit van vandaag.

Startpunt
LNG is nog lang niet overal in Nederland te tanken, ook niet bij het startpunt van onze testroute in Deventer. Dus zoeken we langs onze route een LNG-vulpunt, en dat vinden we bij Rolande in Westervoort, nabij Arnhem. Daar ontmoeten we Scania demo-chauffeur Johan, die de Scania vandaag gaat besturen. Het is ook aan hem om de twee LNG-tanks te vullen. LNG tanken is geen sinecure en er is ook een officiële training voor nodig. Zelfs met training en een strikte procedure blijkt het tanken nog niet zo makkelijk. Het vereist diverse pogingen voor we de tanks van de Scania helemaal gevuld hebben. Johan vertelt ons ook dat je met de Rolande tankcard niet terecht kan bij andere aanbieders. Inmiddels accepteren Shell en Roland elkaars tankcards. Dat is mooi, en wij kunnen nu gaan rijden.

Pijpje
Voordat we dat doen kijken we echter nog even goed naar de Scania. De G-cabine heeft het kenmerkende nieuwe gezicht van Scania, alleen hangt de cabine wat meer over de motor heen. Die motor is trouwens een echte gasmotor. De OC13-motor heeft bougies en werkt dus eigenlijk hetzelfde als een benzinemotor, dat wil zeggen volgens het zogeheten stoichïometrische principe. De motor heeft een inhoud van 13 liter en een vermogen van 410 pk. Dat is samen met de 2000 Nm aan koppel best veel voor een distributierit, maar het is ook een feit dat bijvoorbeeld supermarktvervoer nu eenmaal zware lasten te vervoeren heeft. Onze combinatie voor vandaag weegt bij elkaar 32 ton. Voordat we de cabine weer terugkantelen vragen we nog even wat die rechtopstaande glimmende pijp, die net achter de motor te zien is  als functie heeft. Dat blijkt te zien voor het laten ontsnappen van methaan. Als een LNG-truck langere tijd geparkeerd staat, bouwt zich in de gastanks druk op. Na vijf dagen kan die druk worden verlicht door via het pijpje methaan te lozen. Dat is overigens gruwelijk belastend voor het milieu, dus het valt aan te raden zoveel mogelijk met een LNG-truck te rijden. Dat is overigens ook het beste als je een beetje businesscase wil hebben met je LNG-vrachtauto, want de meerkosten ten opzichte van een dieseltruck zijn zoals bekend aanzienlijk.

Vertrouwd
De Scania-cabine heeft drie treden en dus zijn we met vier stappen op de 126 cm hoog gelegen cabinevloer. Tussen de stoelen zien we een 34 cm hoge motortunnel. Het interieur doet inmiddels vertrouwd aan, het dashboard en de inrichting zijn bij de G-serie van hetzelfde concept als de grote R- en S-series. We zien een fijn bed en een voldoende grote koelkast. Wat we nog niet eerder zagen in een G is de elektrische handrem. Onze testauto moest er nog wel een beetje aan wennen, want de werking ervan haperde af en toe een beetje.

Hoog
Onze testtruck heeft dan weliswaar een city-oplegger met gestuurde achteras, de hele combinatie blijft toch omvangrijk. Dat merken we bij het nemen van krappe bochten in ons testparcours. Hoog is de combinatie ook. 4.01 m meten bij het kopschot van de oplegger voor vertrek. Dat doet ons lichtjes zweten want we kennen het bord wat bij het spoorviaduct in Rheden staat. Daar staat ‘max 3,90 m’ op. Bij aankomst blijkt de Rijksoverheid echter ruim gerekend te hebben en met een voorzichtige vaart rollen we onder het viaduct door. In en rond Arnhem rijden we met een goed gevoel want iedereen die geen ‘vieze diesels’ meer in de stad wil zien moet blij zijn met onze LNG-Scania.

Vrijloop
Over rollen gesproken, de OC13 motor heeft intern minder frictie dan een diesel en daardoor is de motor makkelijk in vrijloop te zetten en rolt hij ook bijzonder lang uit. De retarder met vrijloopfunctie draagt daar overigens zeker aan bij. De layshaft brake zit tegenwoordig standaard in de Opticruise automatische transmissie en dat zorgt voor een soepele overgang tussen de verschillende gangen. Bij dit alles  is de gasmotor heerlijk stil en zo blijft het aangenaam rustig in de cabine van de G410. Na een dag rijden ga je de grote G-cabine overigens zeker waarderen, met zijn comfort en fijne stoelen. Op het snelweggedeelte toont de G zich ook stil, met 65,2 decibellen bij 85 km/h. Met die snelheid draait de motor 1180 toeren per minuut, iets meer dan de gemiddelde diesel.

Weer terug bij Rolande in Westervoort is het tijd om de LNG-tanks weer vol te gooien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe we ook proberen: meer dan 0,75 kg LNG krijgen we er niet in. Dat is zeer vervelend na afloop van een verbruikstest, en het laat ook nog maar eens zien dat LNG-tanken een secuur klusje is. Inmiddels hebben we met meerdere LNG-trucks getankt en we moeten zeggen: oefening baart kunst. Wel is het zo dat we voor het verbruik in deze test moeten afgaan op de boordcomputer. Die laat alles bij elkaar een verbruik zien van 27,2 kg op 100 km. Zeker een net verbruik en zeker lager dan wat dieseltrucks op onze route laten zien. Bijkomend voordeel van LNG: er hoeft geen Adblue getankt te worden. Het maakt de Scania G410 op LNG een waardig alternatief voor grootschalige distributie.

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK

#supermarktdistributie
#leerproces
#lng

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer