‘Transportsector wil méér incentives voor groen vervoer’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Transportsector wil méér incentives voor groen vervoer’

De Europese transportsector wil graag nog ‘groenere’ wagenparken en verwacht daarvoor ondersteuning van de politiek. Stijgende brandstofkosten zijn voor velen namelijk een grote zorg. Ook de promotie van het bandenlabel en de verplichting van Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS) zijn een van de aanbevelingen die voortkomen uit een witboek dat bandenfabrikant Goodyear presenteert.

Test Scania G440 Euro 6 #15Goodyear presenteerde deze week het witboek “Mobiliteit van de Toekomst: Slimme vloten en de toekomst het vrachtvervoer over de weg” voor op het eigen transportsymposium in Brussel. De belangrijkste bevinding van het rapport is dat toezichthouders nog meer richtinggevend zouden kunnen zijn m.b.t. de toekomst van het vrachtvervoer over de weg. Het Goodyear Witboek bevat nieuwe onderzoeksresultaten en geeft bruikbare aanbevelingen aan Europese en nationale beleidsmakers. Deze zijn o.a. de nood aan duidelijkere stimuli voor een zuiniger wagenpark en de verdere promotie van het Europees bandenlabel om te helpen bij het maximaliseren van hun potentieel.

Het onderzoek dat in opdracht van Goodyear werd uitgevoerd, geeft aan dat de sector voor vrachtvervoer over de weg investeert in de toekomst. Een paar van de belangrijkste onderzoeksresultaten:

– 53 procent van de vloten is voorstander van meer financiële prikkels voor groenere voertuigen en voor vloten die investeren in brandstofefficiënte banden (60 procent).
– Een op tien vlootbeheerders zeggen dat de impact van regelgeving een van de twee belangrijkste uitdagingen is voor het wegvervoer als geheel.
-Bijna drie op de vier (74 procent) van de fleetmanagers zijn van mening dat de vermindering van de belastingen op brandstoffen een positief effect zal hebben.
– 72 procent ondersteunen investeringen in het wegennet.

Andere belangrijke bevindingen van het Witboek ‘Mobiliteit van de Toekomst: Slimme vloten en de toekomst het vrachtvervoer over de weg’ zijn onder meer:

– Vier op de tien (40 procent) van de vlootbeheerders zien de stijgende brandstofkosten als hun grootste zorg.
– Als antwoord op de stijgende brandstofkosten meten bijna alle (92 procent) vlootbeheerders het brandstofverbruik van hun vloot.
– Tweederde (66 procent) van de vlootmanagers die gebruik maken van telematica, delen ook relevante informatie met hun chauffeurs om hen te helpen de efficiëntie van hun rijgedrag te verbeteren.
– Het vinden en houden van vakbekwame chauffeurs is ook een belangrijke zorg voor wagenparkbeheerders, voor een kwart (25 procent) van hen was dit de grootste of tweede grootste zorg.

“Uit ons onderzoek blijkt dat de sector nog groener wil worden. Het toont duidelijk aan dat vloten al investeren in technologieën om het brandstofverbruik te verminderen en zij hierbij vragen naar steun van Europese en nationale regelgevers.” Het witboek geeft uitvoerbare aanbevelingen inzake hoe de wetgevers de transportsector naar een duurzamere toekomst kunnen leiden”, aldus Michel Rzonzef, Vice President of the Commercial Business Unit voor Goodyear Europe, Middle East & Africa.
Goodyear lanceert het witboek tijdens haar tweede transportsymposium in Brussel, gericht op de toekomst van het vervoer over de weg. Tijdens het symposium worden oplossingen voor een duurzaam vrachtvervoer besproken, zowel op het vlak van regelgeving als voertuigtechnologie.

Uit het symposium kwamen diverse aanbevelingen naar Europese wetgevers voort:

– incentives voor zuinige vloten;
– promotie van het bandenlabel EU;
– verplichting inzake Tire Pressure Monitoring Systems (TPMS) voor nieuwe bedrijfsvoertuigen om zo de brandstofefficiëntie te verhogen;
-duidelijkheid inzake regelgeving rond afmetingen en gewicht van vrachtwagens;
– verdere richtlijnen m.b.t. grensoverschrijdend vervoer met grotere voertuigen;
– meer steun voor het verder optimaliseren van telematica-technologie, zoals geharmoniseerde normen voor telematica;
– extra steun voor het aantrekken en behouden van bekwame chauffeurs

“We hebben gekeken naar de toekomst van de industrie door de ogen van de vloten, zij concentreren zich op meer efficiëntie, innovatie en het creëren van dialoog. We zijn trots met deze analyse zowel de uitdagingen als de oplossingen aan te kunnen bieden. Ik heb er vertrouwen in dat we samen de effectiviteit die de industrie wil bereiken kunnen verwezenlijken. Goodyear is vastbesloten om een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst voor de transportsector “, zegt Darren Wells, President van Goodyear Europa Midden-Oosten en Afrika, in zijn toespraak.

Het symposium brengt vertegenwoordigers op hoog niveau van de Europese Unie, het bedrijfsleven en de academische wereld bij elkaar, waaronder João Aguiar Machado, directeur-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie. Zij bespreken de bevindingen van het Goodyear witboek en de toekomst van de transportsector.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer