De gezamenlijke truckproducenten willen bepleiten om invoering van de Euro 6 norm twee jaar uit te stellen. Deze week vergadert ACEA over dit van Daimler-topman Renschler afkomstige plan.
Doel is om de truckindustrie financieel te helpen. Oorspronkelijk zou Euro 6 in 2013 worden ingevoerd. Als dat twee jaar wordt uitgesteld kunnen de producenten de forse investeringen die daarvoor nodig zijn over langere tijd uitsmeren.
MAN maakte zojuist bekend zich te concentreren op het halen van de datum van Euro 6. Om die reden komen de al eerder aangekondigde Euro 5-varianten bij TGX- en TGS-serie te vervallen. Deze hadden eigenlijk vorig jaar al leverbaar moeten zijn maar wegens tegenvallende testresultaten zijn ze er nog steeds niet. Ook bij de ontwikkeling van Euro 6 heeft MAN het uit het hoofd gezet dat dat alleen met EGR en een roetfilter haalbaar is. MAN zal Euro 6 gaan halen “met gebruikmaking van een beetje AdBlue”. Het doel om Euro 6 uiteindelijk te halen zonder gebruikmaking van AdBlue staat nog wel op het verlanglijstje van MAN maar er is nu dus geen tijdpad meer aan gekoppeld. Of de ontwikkelingen bij MAN iets te maken hebben met het vertrek van ontwikkelingschef Schaller vorige maand wil men niet zeggen.
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer