Ga naar hoofdinhoud

Utrecht misrekent effecten milieuzone

De gemeente Utrecht heeft de effecten van het instellen van de milieuzone voor vrachtwagens niet goed berekend.

milieuzone_utrechtDe voorspelde afname van vervuilende stoffen is ook toegepast op het gewone autoverkeer. Utrecht moet hierdoor berekeningen voor luchtkwaliteit bij grote bouwprojecten in het centrum overdoen.

Dat blijkt uit een nadere studie naar de effecten van de milieuzone door TNO in opdracht van de gemeente. Eerder onderzoek van ingenieursbureau DHV in opdracht van het ministerie van Vrom kwam tot de conclusie dat milieuzones positieve effecten hebben op de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof.

Het college trekt in een brief aan de gemeenteraad twee conclusies: aan de ene kant is de gemeente te voorzichtig geweest. De afname van fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) per vrachtwagen is groter dan gedacht. Aan de andere kant telde de gemeente ten onrechte ook het personenautoverkeer mee. “Per saldo wordt het effect van de milieuzone daarom te gunstig ingeschat,” aldus het college. Uit dit alles blijkt maar weer hoe ingewikkeld de kwestie is, stelt het stadsbestuur verder.

Het TNO-onderzoek is de basis voor nieuwe cijfers in de lopende procedure rond het woonwinkelblok op het Vredenburg. De rechter gaf de gemeente 27 februari een week de tijd om met een nieuwe berekening te komen. Volgens de gemeente geeft deze aan dat het woonwinkelblok niet ‘in betekenende mate’ bijdraagt aan verslechtering van de luchtkwaliteit. De berekeningen worden ook toegepast bij de OV-terminal en het Muziekpaleis.

Bron: AD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer