Ga naar hoofdinhoud

Duurzame banden: loopvlakvernieuwing heeft de toekomst

Hoe haal je zoveel mogelijk rendement uit één band? Wie het antwoord daarop heeft, kan een band maken die veel minder snel op de vuilstort belandt. Dat vinden wij bij Hankook heel belangrijk. Wij willen niet zoveel mogelijk banden verkopen, wij willen de beste banden verkopen.

door Hielke van der Scheer, sales & marketing director Benelux, Hankook Tires

Duurzaamheid is de afgelopen jaren steeds meer een synoniem geworden van milieuvriendelijkheid. Een duurzame levenscyclus van een band valt voor mij uiteen in de volgende fases: de ontwerpfase, de energie-efficiëntie van het productieproces, de gebruikte grondstoffen en de duurzaamheid van de band tijdens gebruik. Dit laatste is precies de reden dat Hankook van mening is dat loopvlakvernieuwing de toekomst heeft. Waarom leg ik je graag uit.

Nieuw vs. Vernieuwen

Banden slijten. Gelukkig worden we er steeds beter in om dat slijtageproces zo veel mogelijk te rekken, mede dankzij voorlichting van onze service partners. Maar uiteindelijk zijn er na slijtage twee opties: nieuwe banden onder de truck of de bestaande banden vernieuwen, indien die daar geschikt voor zijn. Vaak is dat voor bedrijven met een wagenpark een afweging tussen de kosten op de korte termijn versus de besparing op lange termijn. Over het algemeen genomen zijn budget banden namelijk goedkoper in de aanschaf, maar kunnen daarentegen de innovatieve, vernieuwbare banden veel langer mee. Hankook Alphatread is een uitgebreide lijn warme loopvlakvernieuwingsproducten die dezelfde prestaties leveren als premium banden.

Warm of koud

De Hankook Aphatread producten worden volgens de warme vernieuwingsmethode geproduceerd. In tegenstelling tot de koudvernieuwing, worden ook de zijwanden van nieuw rubber voorzien. Dit wordt ook wel vernieuwing van hiel tot hiel genoemd. Alphatread vernieuwing wordt alleen uitgevoerd op originele Hankook-karkassen, die door een uitgebreide keuringscyclus gaan. Naast dat je kan vertrouwen op een 100% betrouwbare band, ziet de band er ook esthetisch weer als nieuw uit.

SmartLife Solution

Hoe haal je nu het meest rendement uit een band? Dit begint met een sterk en kwalitatief hoogwaardig karkas. Grofweg zeggen wij: een karkas zou minimaal 2 levens moeten meegaan. Rondom het karkas moet je dan zorgen voor een oplossing waarbij je de band kunt herprofileren, in de volksmond ook opsnijden genoemd, en meerdere keren van een nieuw loopvlak kunt voorzien. Met Hankooks SmartLife Solutions concept zijn alle truckbanden ontworpen en ontwikkeld met 5-9 mm aanvullende rubberbasis onder het profiel. Dit heeft de volgende voordelen:

  1. Na herprofilering kan de band tot 25% extra kilometers afleggen ten opzichte van een gewone, gebruikte band.
  2. Hankook Alphatread warme loopvlakvernieuwing kan het aantal afgelegde kilometers met 100% vermeerderen ten opzichte van een nieuwe band met dezelfde prestaties. En dat voor 60% minder kosten.
  3. Herhaalde herprofilering en loopvlakvernieuwing* onder het Hankook SmartLife Solutions concept kan de levensduur van een nieuwe band met 250% doen toenemen.
  4. De economische voordelen hiervan kan iedereen zich wel indenken, maar loopvlakvernieuwing bespaart ook nog eens ongeveer 70% aan ruwe materialen voor nieuwe banden.

*Of een band ook daadwerkelijk meerdere keren van een nieuw loopvlak kan worden voorzien, is volledig afhankelijk van de conditie van het karkas. Bepaalde vormen van wegtransport vergen veel van het karkas. In een volgend blog leg ik uit hoe je het karkas in topconditie houdt.

Aanvullende vernieuwingsprofielen

Voor Hankook alle reden om de activiteiten op het gebied van warme vernieuwing uit te breiden met aanvullende vernieuwingsprofielen. De R-TH31, ontworpen voor draagassen in de maat 385/65R22.5, is vanaf april beschikbaar. Vanaf juni volgt de R-DH31 voor de trekassen de maten 315/70R22.5 en 315/80R22.5[JD1] . Beide profielen zijn geschikt voor gebruik op de korte tot middellange afstanden. Tenslotte zal de R-DM11 het Hankook Alphatread-aanbod vanaf juni compleet maken. Dit trekasprofiel is voor gemengd gebruik, met name constructie en afvalverwerking, in de maat 315/80R22.5.

Partnership TLN

Terug naar duurzaamheid. TLN sprak in 2017 de duurzaamheidsambitie uit om in 2030 de CO₂-emissies van vrachtauto’s te halveren. Hankook gaat die strijd samen met TLN aan door een nieuw partnership. Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om het milieu te beschermen voor volgende generaties. Tegelijkertijd is TLN voor ons als belangenbehartiger van de transport- en logistieksector, de gedroomde partner om deze doelen te bereiken. Want nogmaals, wij willen niet zoveel mogelijk banden verkopen, maar de beste banden verkopen. En dat zijn banden die de CO₂-emissie van een truck verlagen.

Over Hielke van der Scheer

Hielke is Sales & Marketing Directeur Benelux bij Hankook Tires. 54 jaar, getrouwd, twee zonen en een dochter en woonachtig in Ruinerwold. Hij is ruim 31 jaar werkzaam in de automotive sector, als werknemer en ondernemer. Inmiddels al weer twintig jaar ‘bandenman’. In deze blogserie vertelt Hielke wat duurzaamheid voor hem inhoudt, telkens aan de hand van een ander stadium in de levenscyclus van een band.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer