Ga naar hoofdinhoud

Goodyear praat gewoon rubber

Goodyear presenteerde onlangs haar nieuwe K-Max en FuelMax banden, generatie 2. “Maar banden alleen is maar de helft van het verhaal, of nog niet eens”, vertelde David Anckaert, vice-president bedrijfswagenbanden Europa bij Goodyear. “Aanvullende services en echte zorg voor de transporteur wordt steeds belangrijker. Dat vullen we nu in met Goodyear Total Mobility.” [INHOUD | INDEX TTMnl2019_3_54]

De wereld om ons heen verandert snel. De invloed van internet doet bijvoorbeeld e-commerce explosief toenemen. Maar met snel internet is straks ook alles met elkaar verbonden, ook in de logistiek. “Een belangrijke vorm van connectivity die weleens over het hoofd wordt gezien is de puurste vorm: het contact tussen band en het asfalt. Vanzelfsprekend spreken wij de taal van het rubber en alles wat daarin gezegd wordt vertalen wij in dienstverlening voor onze klanten.”

Dat klinkt veelbelovend, maar voordat we naar die dienstverlening kijken, buigen we ons eerst over het rubber zelf. De Goodyear K-Max en FuelMax zijn nu ‘GEN2’, nadat de eerste generatie werd geïntroduceerd in 2013. De K-Max is primair bedoeld voor (inter)regionaal verkeer, de FuelMax is er echt voor de lange afstand. Beide banden moeten vanaf nu meer kilometrage bieden en zorgen voor een lager brandstofverbruik. Ook bieden de GEN2-series hogere gripniveaus over de hele levenscyclus van de band.

Sipes
Dat is meteen al zichtbaar bij de K-Max banden, voor zowel, stuur- en aangedreven as alsook de trailer. Goodyear heeft diverse nieuwe technieken toegepast, zoals bij de S (voor de stuuras) flexibele sipes. Die zorgen ervoor dat de blokken op het profiel sluiten als er gewicht op komt, waardoor het profiel stijver wordt en minder snel slijt. Extra tractie is er door de al langer bekende Intellimax Rib. Wat zorgt voor betere handling, minder slijtage en daardoor een langere levensduur. De D-band (voor de aangedreven as) profiteert van een indrukwekkend profiel van groeven en sipes, die een sterk verbeterde grip geven. Ook is het zo ontworpen dat stenen minder snel in het profiel blijven hangen. Het compound is opgebouwd uit twee profielen, waardoor er aantoonbaar meer grip is dan bij de vorige generatie K-Max, zelfs met 5 mm resterend profiel. De noviteiten resulteren volgens Goodyear in maximaal 25 procent betere allweather-kwaliteiten, een 15 procent betere bescherming tegen schade en een 5 procent lager brandstofverbruik dan bij de eerste generatie K-Max.

IntelliMax
De FuelMax-serie is er echt voor de lange afstand, waar een goed brandstofverbruik essentieel is. Op de FuelMax S is ook gedacht aan de IntelliMax Rib, voor een hoge kilometrage en precies sturen. De wijdere groeven op de schouder voeren water snel af. Ook bij de FuelMax zorgen diepe sipes voor kortere remafstanden. Het profiel zorgt voor een gelijk slijtagepatroon, zodat ook aan het einde van de levenscyclus de band nog volop belast kan worden. De FuelMax D heeft sipes die door het hele profiel heen gaan, zodat er tractie is gedurende de hele levenscyclus. Daarbij zijn er 16 ‘measuring windows’ in het profiel verwerkt die telkens nieuwe groeven openen en meten van de resterende profieldiepte nog eenvoudiger maken. De samenstelling van het compound voorkomt dat de band te warm wordt, hetgeen snelle slijtage helpt voorkomen. De FuelMax-banden bieden volgens Goodyear nu een maximaal 10 procent hoger kilometrage, 30 procentbetere all-weather kwaliteiten en een lagere geluidsproductie, maar met dezelfde lage rolweerstaand als de vorige generatie FuelMax. Wie nog meer van deze kwaliteiten wil kan ook kiezen voor de high-end FuelMax Performance banden, sinds vorig jaar op de markt.  Natuurlijk zijn alle banden van Goodyear op te snijden of zelfs van een nieuw profiel te voorzien, volgens het nieuwe Multi Life Concept.

Sneeuwvlokje
Zowel de K-Max als de FuelMax series zijn nu voorzien van het Three-Peak-Mountain-Snow-Flake (3PMSF) label en voldoen zo aan de strenge winterbandwetgeving. De K-Max en FuelMax Gen2 banden zijn voorzien van RFID-chips, die identificatie en connectiviteit mogelijk maken, bijvoorbeeld met Goodyears TPMS. Dan worden de RFID-zenders op de truck gecombineerd met een on-board router en GPS, zodat informatie over de bandenspanning direct naar de thuisbasis kan worden verzonden. Sterker nog, de fleetowner of planner kan zelfs met een app de informatie ontvangen en bij spanningsverlies direct de chauffeur alarmeren.

Ventech
Een goede analyse van de banden kan spanningsverlies, slijtage of schade aan een band tijdig opmerken. Predictive heet dat tegenwoordig. Daarvoor introduceert Goodyear nu de Drive-over-Reader. Een grote plaat die op het wegdek ligt of erin verwerkt wordt. Sensoren en camera’s in de plaat meten als de truck eroverheen rijdt de bandenspanning, resterende profieldiepte, aslast en het totale gewicht van de combinatie. Het rapport wordt razendsnel naar de fleetowner gezonden. Voor wie nu denkt: dat klinkt wel heel erg als het Ventech-systeem, dat klopt. Goodyear heeft onlangs Ventech overgenomen.

Factuurtje
Mocht het dan toch misgaan, dan is er altijd nog de 24 uurs bereikbare servicelijn, bij pech onderweg of incident management. Goodyear heeft in Europa 6.500 partners die ervoor zorgen dat je gemiddeld maar 120 minuten stilstaat met bandenpech. Hetzelfde geldt eigenlijk voor TruckForce, Goodyears servicenetwerk van 2.500 partners over heel Europa. Stilstand moet voorkomen worden en dus kan de chauffeur overal terecht voor service aan de banden. Dat is niet allemaal ad-hoc. Goodyear presenteert met FleetOnline Solutions de mogelijkheid van een samengesteld pakket voor de fleetowner. Die is met FOS volledig ‘in control’ over zijn bandenmanagement en kan alles online inzien. Er worden reports en authorisaties aangeboden en er is centrale facturering. Allemaal om ervoor te zorgen dat de transporteur oog kan hebben voor vooral die ene belangrijke taak: transporteren. Daarbij is het goed dat hij tegenwoordig online zo’n beetje alles over zijn vloot kan volgen. Nog fraaier is dat hij vanaf september geen aparte apps meer heeft voor bijvoorbeeld TPMS, de ServiceLine en TruckForce, maar dat die allemaal gecombineerd worden. Past wel een beetje bij het motto dat Goodyear verkondigt: ‘from the road to the cloud’.

Ontzorgen is een woord dat je tegenwoordig zo vaak hoort dat we er een beetje immuun voor worden, maar toch is dat wat Goodyear wil doen voor vlooteigenaren: ze een set tools geven waarmee ze zelf, en met hulp van Goodyear, beter bandenmanagement in huis hebben. “Het is te makkelijk om alleen maar te rekenen en te zien dat banden 3 procent van de operationele kosten uitmaken. Spreek je de taal van het rubber, dan zie je dat die 3 procent invloed heeft op 40 procent van de totale kosten”, aldus David Anckaert. “Met Total Mobility geven we de transporteur nu alle tools in handen voor het beste bandenmanagement.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL, GOODYEAR

#rfid
#connectivity
#incontrol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer