Ga naar hoofdinhoud

Kabinet zet deur open voor waterstofverbrandingsmotor

Het kabinet staat niet negatief tegenover de verbrandingsmotor in combinatie met waterstof. Demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer over de verduurzaming van vrachtwagens.

heijnen
Demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen

“In vergelijking met de batterij-elektrische vrachtautomarkt is de markt voor  waterstofvrachtauto’s op dit moment minder ver ontwikkeld. Slechts een enkele fabrikant produceert op grotere schaal waterstofvrachtauto’s. Een andere fabrikant heeft serieproductie van een waterstofvrachtwagen aangekondigd vanaf 2025. Voorts zijn er kleinere ombouwers actief op de markt die waterstofvrachtauto’s kunnen leveren in kleine aantallen. De grotere vrachtwagenproducenten (OEM’s) richten zich vooralsnog op de productie van prototypes. De verwachting is dat de eerste prototypevrachtauto’s van deze OEM’s in serie zullen worden geleverd vanaf 2025”, schrijft Heijnen.

Rijden op waterstof is momenteel nog duur, maar de staatssecretaris verwacht dat de kosten in de toekomst zullen dalen. Deze ontwikkeling wordt volgens haar onder andere gedreven door het gebruik van andere (minder kostbare) materialen in de brandstofcel en toenemende productieaantallen. “Daarnaast worden er enkele grotere waterstoffabrieken gerealiseerd in Nederland en in het buitenland, waardoor de kosten voor groene waterstof naar verwachting dalen van €16,-/kg in 2020 naar €3,-/kg in 2030. De prijs aan de pomp daalt hierdoor naar tussen de €5,- en €6,50/kg in 2030. Daarmee zou waterstof competitief worden met fossiele energie.”

“Een andere ontwikkeling is die van de waterstofverbrandingsmotor, welke eveneens de potentie heeft om onder de nieuwe Europese normen als zero-emissie aangemerkt te worden. Vanwege de ruime ervaring van OEM’s met verbrandingsmotoren is het mogelijk dat deze toepassing tegen relatief minder hoge aanschafkosten beschikbaar komt vanaf 2025. Het is op dit moment nog te vroeg om een conclusie te trekken over de mogelijke rol van de waterstofverbrandingsmotor in vrachtwagens in de toekomst”, aldus Heijnen in haar brief.

Het is goed om te zien dat de staatssecretaris in ieder geval niet de waterstofverbrandingsmotor afschrijft. Eerdere geluiden uit de politiek lieten dat wel horen, omdat er bij de werking van een verbrandingsolie minieme CO2-uitstoot door verbranding van olie zou vrijkomen.

8 reacties op “Kabinet zet deur open voor waterstofverbrandingsmotor

  • A.Westra

    Als binnenvaartondernemer hebben wij lang voor een coöperatie gevaren. Er is altijd een ambitie geweest om de weg naar waterstofaandrijving te vinden. Altijd was er wel een firewall op het pad te vinden.
    De coöperatie NPRC vond deze weg echter wel en brengt binnenkort de Antonie in de vaart van binnenvaartondernemer H.lenten waarvoor hulde en alvast proviciat.
    Dit feit zal een omwenteling in de binnenvaart teweeg brengen.

  • Marco van der Does

    Directe Waterstof verbranding geeft t.o.v. de waterstofcel, een ander broeikasgas af NOx, stikstofdioxide, wat zonder extra maatregelen nog schadelijker is dan CO2

    1. Cees

      Goed nagedacht over stroom voor E cars opwekken?.. Al met al opwekken èn einde levenscylus….geven meer uitstoot en vervuiling en verspilling duurzame materialen. De actieradius is ook geen opsteker, laat staan het massaal opladen…geen stabiel net voorhanden. De waterstof motor heeft actieradius, waterstof is eenvoudig milieuvriendelijk en eenvoudig zonder dure materialen ( lees grondstoffen )te produceren , heeft lange levensduur, na cyclus weinig vervuilend af te voeren. Voor serieproductie in vele maten van grootte te produceren…

  • A

    En niemand heeft het erover hoeveel vrachtwagens kun je nu tanken op 1 dag met 1 laadststion…en dan doel ik op de tijd die nodig is voor het laadstation tussen twee tankbeurten. Just impossible.

  • R. Kruger

    Om waterstof te kunnen maken is er veel energie t.w electriciteit nodig. Dus snel beginnen met het bouwen van atoomcentrales.

  • Tom

    Lijkt me erg verstandig. Waarom is waterstof nog niet afgescheven. Het rapport “Atmospheric Implications of Increased Hydrogen Use” (uk overheid) lijkt me genoeg reden om er in zijn geheel van af te zien. Maar zeker genoeg reden om dit niet “aan de pomp” aan te bieden. (https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1067144/atmospheric-implications-of-increased-hydrogen-use.pdf)

  • Maak een huis energie neutraal

    Nog mooier, witte waterstof. Toen de aarde ontstond was er geen zuurstof. Als we goed ons best doen gaan we daar naar terug. Het wel delven van waterstof is zo’n truc.

  • T de Jong

    Waterstof veroorzaakt haarscheuren in metalen. Brandstofcel bevriest onder vriespunt (er kpmt water vrij) en de calorisch waarde is prut. Lekgevoelig gas ook nog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer