fbpx Ga naar hoofdinhoud

Snel stapt volledig over op HVO

Snel Logistic Solutions, de Belgische afsplitsing van het Nederlandse Snel Shared Logistics, rijdt per 1 maart enkel nog met trucks met 100 procent HVO, blauwe diesel dus.

Snel ging nog geen jaar geleden rijden op HVO, maar een belangrijke klant heeft nu aan Snel gevraagd om volledig over te stappen op de blauwe diesel.

“Wij wachten niet op de resultaten van klimaatmarsen en politieke discussies, wij doen het gewoon”, aldus CEO Gert Snel. “Dankzij onze overschakeling op deze circulaire brandstof zetten wij samen met onze klant een bijkomende stap in de verdere vergroening van onze samenleving en bieden wij een daadwerkelijke oplossing voor het klimaat. Op jaarbasis vervangen wij 200.000 liter diesel door een circulaire brandstof, afkomstig uit afval van plantaardige vetten en oliën. Op die manier zorgen we voor een vermindering van 621.000 kg CO2, 33 procent fijnstof, 9  procent NOx en 24  procent CO.”

Voor Snel Logistics Solutions is duurzaamheid onlosmakelijk verbonden met zijn activiteiten. Het was een van de eerste bedrijven dat met een LZV reed in Nederland en België, op alle voertuigen banden installeerde met een lage rolweerstand en een maximumsnelheid introduceerde van 85 km/h. Het bedrijf was tevens een van de eersten die in 2018 een Lean & Green Star behaalde en op die manier de CO2-uitstoot met maar liefst 23 procent liet afnemen. Gert Snel: “Mede dankzij DAF Trucks hebben we dit kunnen realiseren. Met HVO zetten we samen met hen opnieuw een belangrijke stap in de vergroening van onze sector.”

HVO (Hydro-treated Vegetable Oil) is een synthetische diesel die gegenereerd wordt uit plantaardige oliën zoals afgewerkt frituurvet, dierlijke vetten of uit houtpulp. Dit cradle-to-cradle principe, waarbij afval als grondstof wordt gebruikt, vormt een duurzame oplossing voor de klimaatproblematiek. De positieve impact op het milieu is immers enorm: – 89 procent CO2, – 33  procent PM, – 24 procent CO en – 9 procent NOx.

Eén reactie op “Snel stapt volledig over op HVO

  • Leuk die HVO . Maar niet beter voor het milieu . Als we allemaal overstappen op HVO komen we houtpulp tekort , dus moeten we ( schaarse) landbouwgrond gebruiken om gewassen voor HVO te telen , en dan komen we in conflict met de voedselvoorziening . Of er word houtpulp ingevoerd uit Zuid America waar oerwouden worden gekapt om aan hout te komen , plus dat het transport per Zee schip nu ook niet direct uitblinkt van milieu vriendelijkheid .
    Naar mijn idee weer een staaltje van “Als mijn straatje maar schoon is “. Maar in het grote geheel is HVO ( inkl. productie) net zo vervuilend als gewone Diesel .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer