Het Britse Tevva heeft al flinke stappen gezet met haar batterij-elektrische truck, maar ontwikkelt eveneens een 7,5 tons truck met een brandstofcel. Tijdens een recente test legde de Tevva waterstoftruck meer dan 1000 km af.
Om te zien hoe de waterstoftruck presteert kropen Tevva-ingenieurs Charlie Cordell, Byron Dolman, Ryan Clark en Toby Hurst achter het stuur en reden van het hoofdkantoor van Tevva in Londen naar de Schotse grens bij Berwick-on-Tweed – de meest noordelijke stad van Engeland.
Op de terugweg legde de truck bijna 565 km af, zonder ook maar één keer te hoeven stoppen om op te laden. Dit werd mogelijk gemaakt door de brandstofcel van de truck, die de lithiumbatterij van het voertuig aanvult wanneer dat nodig is.
Hoofdingenieur Charlie Cordell: “Het was een geweldige reis en we waren zo blij dat de vrachtwagen op de terugweg zoveel kilometers heeft afgelegd zonder te hoeven stoppen om op te laden. De reis was een geweldige demonstratie van de actieradius die je kunt bereiken met een truck die een duosysteem van elektriciteit en waterstof gebruikt. De winterse omstandigheden waren een enorme uitdaging, maar ook nuttig, omdat we zo belangrijke gegevens konden verzamelen over de prestaties van het voertuig.” Tijdens de reis klom de temperatuur zelden boven het vriespunt en op een bepaald moment daalde het tot -10 graden.

De Tevva-technici stopten tijdens het eerste deel van de reis om waterstof te tanken bij Element 2 in Teesside, evenals bij een eerdere stop in de Midlands. Element 2 bouwt momenteel aan een nationale infrastructuur van waterstoftankstations.
Ingenieur Ryan Clark: “Op papier was de actieradius die het haalde natuurlijk te verwachten.”j. “Maar het blijft een geweldig gevoel om het prototype in elkaar te zetten en te zien dat het zoveel kilometers kan rijden.”
Het is nog niet bekend wanneer de Tevva waterstoftruck op de markt komt. De BEV van Tevva is inmiddels voorzien van een Europese typegoedkeuring.

Waarom zijn die wagens zo afschuwelijk lelijk….