Foto's: Toch nog nieuwe DAF’s voor Defensie • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Toch nog nieuwe DAF’s voor Defensie

Het feit dat het Nederlandse leger bij vervanging van haar wagenpark voor Scania koos en niet voor DAF, kon niet op ieders applaus rekenen. Maar niet getreurd, onlangs nam het Materieellogistieke Commando van de Landmacht 17 DAF trekkers in ontvangst droeg deze direct over aan het Bevoorradings- en Transportcommando.

De trekkers maken deel uit van de zogenaamde ‘Witte Vloot’ die bedoeld is voor het interne transport ten behoeve van de vredesbedrijfsvoering van Defensie. Deze vloot bestaat uit circa 200 eenheden en wordt alleen gebruikt in zogenaamd ‘veilig gebied’ d.w.z. op openbare wegen in (west-)Europa.

De vlootvernieuwing van Defensie gaat nog veel verder dan dat. In de afgelopen maanden zijn in totaal 26 stuks 2- en 3-assige opleggers van Krone, 7 vlakke opleggers van Rino (Nooteboom Trading) en 1 brandstoftankoplegger van Dijssel reeds geleverd en in gebruik genomen. De 17 DAF trekkers zijn van het type CF 450 FT (16x) en CF 450 FTp (1x) en zijn allen voorzien van de CF SpaceCab-cabine. In de komende maanden gaan nog 6 DAF CF 480 FAN bakwagens met schuifzeilen-opbouw volgen. Ook die zullen voorzien zijn van de CF SpaceCab-cabine. Ook geleverd is een MAN 8.220 BL met gesloten opbouw, speciaal voor de ritten die anders beperkt zouden worden door Duitse rijverboden. Later dit jaar zal nog een Volvo FH 420 SleeperCab 6×2 motorwagen met 20.000 liter brandstoftank-opbouw van Willig volgen.

Alle genoemde leveringen zijn het gevolg van een openbare aanbesteding door het MatlogCo. Het MatlogCo is het onderdeel van de Landmacht dat zorgt voor (de regie over) het onderhoud van alle op het land gebruikte ‘systemen’ voor heel Defensie, dus ook de systemen (o.a. voertuigen) die Marine, Luchtmacht en Marechaussee op het land gebruiken. Van een deel van deze systemen (qua voertuigen vooral die van ondersteunende diensten) voert MatlogCo ook het technische (vloot)beheer en realiseert men de benodigde vervanging(en). De investeringswaarde van deze aanbesteding bedroeg 4,7 miljoen euro.

5 reacties op “Foto’s: Toch nog nieuwe DAF’s voor Defensie

  • nab

    Waarom mag een MAN wel tijdens de rijverboden wel in Duitsland rijden en een ander merk niet. Heel raar, geldt dit niet voor Frankrijk?

  • Bert

    @nab
    Dat heeft misschien te maken met het totaalgewicht. <7.500 kg. Als je dan ook nog wat laadvermogen wilt overhouden…

  • Cratsborn G. 8

    Ik ben benieuwd of de defensies van de andere Europese lidstaten ook zo Europees denken en aanbesteden of dat het toch weer een chauvinistisch rommeltje wordt, als vergelijk probeer maar eens in Frankrijk aan het werk te komen als nederlander, dat lukt absoluut niet ondanks alle Europese regels, in Nederland met dezelfde Europese regels is dat voor een Fransman totaal geen probleem

  • Sander F.

    ^^ maar dan had men een 7 tons uitvoering met 160 pk motor moeten kopen.. (heb je ook een korter chassis, d8 ik).

    Maar wel vreemd.. dit had je ook met een LF kunnen oplossen, lijkt mij.
    Benieuwd ook of die MAN en de Volvo in de aanbesteding zaten als ‘losse kavel’.. maw wie die auto dan levert. Want voor één enkele MAN met opbouw hoef je toch niet aan te besteden? Dat blijft wel onder de 130 duizend euro, lijkt mij.

  • Bert

    @Sander F.
    Het kan ook zijn dat het geen koop maar een vorm van lease is, maar dat vermeldt het artikel niet. Dan kijk je toch weer naar andere dingen dan alleen merk en aanschafprijs.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer