Lauwen durft: twee nieuwe LNG-trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Lauwen durft: twee nieuwe LNG-trucks

Lauwen Transport heeft onlangs twee nieuwe Iveco’s S-Way op LNG in ontvangst genomen. Ondanks de hogere LNG prijzen blijft eigenaar Corné Lauwen wel geloven in bio- LNG als een alternatieve brandstof.

Lauwen Transport is sinds 1989 gevestigd in Etten-Leur. Het begon allemaal met één vrachtwagen en inmiddels is Lauwen Transport uitgegroeid tot een bedrijf met een vloot van 17 trucks. Met de toevoeging heeft Lauwen Transport een totaal van 7 LNG (liquefied natural gas) trekkers in de vloot, waarmee heteen duidelijke stap zet in hun streven naar een groenere toekomst.

Een van de belangrijkste voordelen van LNG als brandstof is de onmiddellijke CO2 reductie tot 18 procent vergeleken met diesel (B7). Daarnaast gaat ook de uitstoot van NOx (stikstofoxiden), SOx (zwaveloxiden) en fijnstof aanzienlijk omlaag, waardoor LNG een veel schonere brandstof is dan diesel.

Dit is belangrijk voor Lauwen Transport, aangezien het zich sterk maakt voor duurzaamheid en verantwoordelijkheid voor het milieu. Er is nog wel een uitdaging waar Lauwen Transport en andere transportbedrijven mee te maken hebben, en dat is de kiloprijs van LNG. Door bekende omstandigheden is de prijs van LNG op dit moment hoog, waardoor de aanschaf en het gebruik ervan voor sommige bedrijven nog onrendabel kan zijn. Echter, de markt verwacht dat de prijs van LNG op termijn zal dalen dankzij maatregelen zoals het plaatsen van extra importen of drijvende LNG-terminals. Dit kan een groter aanbod van LNG opleveren en daarmee de prijs drukken. Daarnaast ondersteunt het Europese FitFor55 programma en de HBE-waarde in Nederland de groei van schone brandstoffen zoals LNG, waardoor de concurrentie met traditionele brandstoffen steeds groter wordt.

Het Europese FitFor55-programma is een initiatief van de Europese Commissie om de emissies van de transportsector te verminderen en zo bij te dragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. Het programma richt zich specifiek op de vermindering van de uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 in de transportsector, met de doelstelling om in 2030 de emissies met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990 niveaus.

Dit programma geeft een forse stimulans aan schonere brandstoffen zoals bio-LNG. In Nederland komt dit tot uiting in de HBE waarde (Hoogwaardige Bio Energie). Dit beleid moet ertoe leiden dat het steeds gemakkelijker wordt om schonere brandstoffen te laten concurreren met fossiele brandstoffen. Met Bio-LNG is het mogelijk om zelfs naar een CO2 reductie te gaan van 95 procent zonder hiervoor extra investeringen te moeten maken.

Lauwen Transport is volgens Iveco al jaren een voorloper in de transportindustrie als het gaat om het rijden op schonere brandstoffen. In 2017 werd de eerste LNG-trekker in de vloot geïntroduceerd. Een belangrijke stap in deze overstap naar LNG was de aanschaf van de NP 400 trekker, die in 2016 de eerste LNG trekker in de vloot van Lauwen Transport werd. Hoewel er op dat moment nog geen vragen vanuit de klanten waren om te rijden op LNG, zag Corné Lauwen al in dat dit een belangrijke stap was naar een groenere toekomst. De NP 400 heeft zich sindsdien bewezen als een betrouwbare en efficiënte trekker, en heeft bijgedragen aan de groei van de LNG-vloot bij Lauwen Transport. In 2020 werden er ook al S-Way’s op LNG aangeschaft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer