Het Chinese truckmerk BYD zet haar eerste stappen op de Europese markt en begint maar meteen bij een van de grootste vervoerders: Waberer’s. Opvallend is dat de 19 tons wegende ETH8 op Nederlands kenteken staat.
De dochteronderneming van Waberer’s, WSZL, gebruikte het voertuig ruim twee weken op de wegen van de Hongaarse hoofdstad.
Tijdens de 15 dagen durende proef wilde WSZL meer te weten komen over de prestaties, efficiëntie en aanpasbaarheid van de BYD-truck in een stedelijke omgeving. Bij het plannen van de dagelijkse routes werd de nadruk gelegd op het maximaliseren van het laadvermogen en de laadruimte van de vrachtwagen, rekening houdend met de actieradius van het voertuig. De elektrische vrachtwagen legde 150 kilometer per dag af en deed 10 tot 12 losadressen aan. De ETH8 van BYD heeft een maximaal bereik van 250 km en een laadvermogen van 9,7 ton, waardoor hij meer goederen in één rit kan afleveren dan zijn concurrenten. “Naast de voordelen voor het milieu zijn deze elektrische vrachtwagens ook stiller, waardoor de geluidsoverlast wordt verminderd, wat uiterst gunstig is op het gebied van stadsvervoer”, zegt Szilárd Cser, de directeur van WSZL.
De proef met elektrische vrachtwagens van BYD past goed bij de inspanningen van Waberer’s Group om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen en marktleider te blijven op het gebied van duurzaam transport. Daartoe heeft het bedrijf onlangs 50 lichtgewicht opleggers aangeschaft en, in overeenstemming met strategische doelstellingen, de gemiddelde leeftijd van zijn Hongaarse vloot teruggebracht tot minder dan 2,5 jaar om zijn klanten op een groenere manier te kunnen bedienen.
Het is overigens niet zo heel vreemd dat de BYD op Nederlands kenteken staat. Het Europees hoofdkantoor van BYD is gevestigd in Nederland.