Ga naar hoofdinhoud

Ameland gaat voor autonoom goederenvervoer

Op Ameland is deze week een nieuwe vorm van goederentransport geïntroduceerd. Het gaat om een netwerk van semi-autonome elektrische voertuigen, onder verkeersleiding op afstand, dat kan worden ingezet voor het vervoer van pakketjes of bagage.

Het Semi-Autonoom Goederen Transport (SAGT) bestaat uit diverse semi-autonome, elektrische voertuigen die vrijwel elke route kunnen rijden nadat ze deze hebben aangeleerd. De omvang van de SAGT’s is anderhalf tot twee euro pallets. Ze bewegen op wandelsnelheid en kunnen tot 250kg beladen worden. Vanuit een verkeersleiding op het eiland worden de voertuigen begeleid en geholpen op de momenten dat ze niet autonoom mogen of kunnen rijden. Ze stoppen op aangewezen locaties en als ze een obstakel zien.

De voertuigen zijn toegespitst op een specifieke taak, zoals bevoorrading van een restaurant met een koel-unit, aan het ophalen van kliko’s of het verplaatsen van bagage. Ze hebben de omvang en snelheid van een wandelaar met kinderwagen en rijden op elektriciteit. De voertuigen kunnen infrastructuren benutten die weinig gebruikt worden en dat op tijdstippen die buiten de drukste momenten liggen.

Volgens klimaatlobby-organisatie Urgenda kan bij het versneld opschalen van SAGT naar 66.000 wagentjes in 2019 en 2020 een besparing van 0,5 megaton CO2 worden bereikt. Om dat te bereiken vraagt Urgenda aan de overheid duidelijke criteria met betrekking tot de veiligheid van deze voertuigen. Er zijn nu geen regels voor voertuigen die langzamer gaan dan 8 km/uur en een beperkt gewicht hebben, maar voor de opschaling is het nodig om niet verrast te worden achteraf. Wat zijn de eisen? Volgt de overheid het standpunt van de politie (als het voertuig niet harder gaat dan 5 km/uur dan zijn er geen verdere eisen), dan zou het prettig zijn als dat bevestigd wordt. Ook wil Urgenda 200 miljoen euro in een innovatiefonds om deze innovatieve voertuigen versneld in te voeren (bijvoorbeeld door versnelde beschikbaarstelling DKTI-regeling). Met behulp van dit fonds kunnen gemeenten bijvoorbeeld concessies uitgeven voor routes waar semi-autonome voertuigen mogen rijden en een bepaalde CO2-reductie realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer