Ga naar hoofdinhoud

Van den Bosch laat FreightMatch zelfstandig verder gaan als Bulkio

Al jarenlang biedt logistiek dienstverlener Van den Bosch transportopdrachten aan meer dan 800 bulkvervoerders via zijn online platform FreightMatch. Gesteund door de ervaring van Van den Bosch is FreightMatch nu klaar om zelfstandig verder te gaan. Als digitaal platform met een nieuwe marktbenadering en services voor de wereld van bulklogistiek. Deze grote stap gaat gepaard met de introductie van een nieuwe naam. FreightMatch wordt Bulkio. Op 14 april gaat het platform live. Vanaf dat moment kan iedereen bulktransporten aanbieden via Bulkio.

Bulkio heeft een missie: het aantal lege trucks, trailers en containers op de weg terugdringen.  Bulkvervoerders rijden soms meer dan veertig procent van de afstand met een lege oplegger. Zonde, vindt Bulkio. Daarom koppelen zij die lege kilometers aan beschikbare bulktransporten door slim gebruik te maken van data. Het platform houdt rekening met de specifieke eisen die gelden voor het bulkvervoer. Gunstig voor alle partijen: vervoerders rijden meer volle kilometers, en verladers plaatsen ritten tegen een gunstig tarief.

Het nieuwe, sterk geautomatiseerde platform is daarin uniek, vindt Bulkio. “Dit platform is specifiek voor bulktransport”, vertelt Pirke van den Elsen, managing director bij Bulkio. “Het biedt in brede zin voordelen. Het maakt niet alleen de administratie en betaling eenvoudiger; Bulkio handelt ook in lege kilometers. Wij zoeken voor vervoerders actief naar de match tussen een lege oplegger en een beschikbaar transport. Dit leidt uiteindelijk tot hogere transportopbrengsten. Ook bieden we voor vertalers de volledige garantie dat het transport wordt uitgevoerd.”

Het platform is in de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. “Het huidige team heeft daarmee een ongelooflijk knappe prestatie geleverd”, vertelt Van den Elsen. “Per jaar worden er op dit moment 25.000 transporten in de markt geplaatst. Dat er nu – naast Van den Bosch – ook andere partijen bulktransporten mogen plaatsen zal de groei verder versnellen. Onze technologie achter het Bulkio-platform is daarop ingericht. Door de ondersteuning van tachtig parameters, geavanceerde algoritmes en slimme sensoren kan het team snel de juiste matches vinden.”

Van den Elsen vertelt dat Bulkio erin gelooft dat verladers in de toekomst hun transporten meer en meer via platforms in de markt zullen zetten. “Het succes voor Van den Bosch toont aan dat het ook voor anderen grote voordelen oplevert. Door technologie op de juiste manier in te zetten, bouwen we een groot netwerk op, bestaande uit vervoerders en verladers die we bij elkaar kunnen brengen. Zo reduceren we het aantal lege kilometers voor vervoerders en de ritprijzen voor verladers.” Bijkomende positieve gevolgen zijn minder drukke wegen, minder milieuproblemen en minder hard stijgende vervoerskosten. Van den Elsen kijkt uit naar de nieuwe uitdaging: “Met deze nieuwe naam en dit nieuwe product gaan we de markt ten goede veranderen. Het is een geweldig avontuur!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer