Ga naar hoofdinhoud

Heebink is helemaal Brexit-proof (maar wacht en wacht…)

De Brexit heeft de gemoederen in de transportsector de afgelopen tweeënhalf jaar flink bezig gehouden. Men spreekt van een Brexit-chaos. Maar hoe ziet het met transportbedrijven die elke dag op Engeland rijden? TTM.nl ging op bezoek bij J. Heebink Logistic Services om een punt te zetten achter de voorbereiding. Althans, dat was de bedoeling. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_12]

Met een geplande Brexit op vrijdag 29 maart 2019, ging TTM.nl maandag 1 april bij Heebink op bezoek. Maar die afspraak werd ingehaald door de realiteit, zoals alles eigenlijk als het om de Brexit gaat. Toch lieten we de afspraak doorgaan, om te horen hoe Heebink zich voorbereidt heeft op de Brexit. Aan tafel zit het complete managementteam: Cees Heebink, Paul van Lier en Eric van Wijnen.

J. Heebink Logistic Services bestaat in 2020 vijftig jaar. “In 1970 begon mijn vader Jan Heebink met containertransport. Met één vrachtwagen. Nu hebben we 80 auto’s en rijden we in de Benelux, Duitse Ruhr en het Verenigd Koninkrijk. Met Groot-Brittannië is mijn vader ook begonnen. In 1980 was er een havenstaking. Belden de shortsea-klanten mijn vader op, want hun goederen moesten toch naar Engeland. Zo zijn we begonnen als ‘Engelandvaarder’. Vijf jaar geleden overleed mijn vader. Veel te vroeg”, zegt zijn zoon Cees Heebink, managing director. Anno 2019 is J. Heebink Logistic Services actief in lengtetransport, multi temperatuurcontrolled vervoer, warehousing, groupagevervoer, dubbele-vloertransport, kooiaaptransport en LZV-transport. J. Heebink heeft 140 medewerkers. 130 in Nederland, gestationeerd op de vestiging in Veenendaal. En 10 in het Verenigd Koninkrijk, waar Heebink in Manchester en Milton Keynes twee eigen vestigingen heeft.

v.l.n.r.: Paul van Lier, Eric van Wijnen, Cees Heebink

23 juni 2016. De dag van het Brexit-referendum. Gingen meteen alle alarmbellen af na het ‘ja’?

Eric van Wijnen, marketing & sales manager: “Nee, eigenlijk niet. We waren wel zeer verbaasd, want van zakenrelaties kregen we eerder te horen dat het referendum geen schijn van kans maakte. Toen het toch zo was, hebben we ons even achter de oren gekrabd en zijn toen aan de slag gegaan. We doen naar Engeland meer dan 100 rondritten in de week, dus een impact zou er zeker zijn. We zijn gaan werken aan onze douane-formulieren, want dat wilden we zeker zelf gaan doen. En de certificaten AEO, IFS en BRC hebben we behaald.”

En dan zijn alle ogen gericht op 29 maart 2019, en die datum wordt het dan niet. Uitstel.

Cees Heebink: “Uitstel is zo erg niet. De voortdurende onduidelijkheid, dat is veel erger. Komt er een deal, komt er geen deal, hoe gaan procedures aan de grens straks lopen? Het is al drie jaar lang onzekerheid en het houdt maar niet op. Eindeloos overleg tussen Brussel en het VK…. Maar we blijven de vinger aan de pols houden, want we willen het best voorbereid zijn op elk scenario. Aan de andere kant: de laatste jaren was naar Engeland gaan ook al geen pretje. De controles werden steeds  strenger, onder meer door verstekelingen. De Franse douane-acties zijn ook een ramp. En de Britten hebben hun Transitional Simplified Procedures (TSP) nog niet goed geregeld. Er worden horrorscenario’s geschetst, maar hoe het straks echt gaat, dat weten we dus nog niet!”

Maar ik neem aan dat jullie je goed voorbereid hebben…

EW: “Ja, natuurlijk, zo goed als we kunnen. We zijn in principe Brexit-proof. Als het terugtredingsakkoord het toch nog haalt en alles grotendeels, wat betreft grensperikelen, bij het oude blijft, of bij een bilateraal verdrag voor wegtransport, en ook bij een harde Brexit. Document-technisch zijn we klaar. Alle douane-afhandelingen houden we in eigen  hand. Daar hebben we nieuwe BV’s voor opgericht, in Nederland en Groot-Brittannië. In Manchester hebben we een extra medewerker aangesteld om alles te stroomlijnen, hier in Veenendaal hebben we in iemand die full-time met de Brexit bezig is.”

Voordat de Brexit er dan is, in wat voor vorm dan ook, ben je dus ook al heel wat geld kwijt.

Paul van Lier, controller: “Dat klopt. Dat loopt al gauw in de tienduizenden euro’s. En daar zit het ook het probleem. Je kunt als bedrijf je wel perfect willen voorbereiden, maar dan geef je wellicht geld uit aan zaken die straks helemaal niet nodig blijken. De kosten die we nu gemaakt hebben zijn voor opleidingen en software. Die software is nog niet optimaal, maar voldoende. Optimaliseren doen we pas als we weten welke kant de Brexit op draait. Maar ook een harde Brezit kunnen we nu voorlopig aan.”

En klanten, zijn die ook al helemaal klaar voor de Brexit, in welke vorm van ook?

EW: “Die zitten ook te wachten op wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Grote bedrijven bereiden zich goed voor, maar kleinere zijn wat zorgelozer. ‘We wachten het nog even af’, horen we vaak als we ze erop wijzen dat het hebben van een EORI-nummer noodzakelijk is, of dat ze moeten regelen dat ze aangifte bij de douane kunnen doen. Ze denken dat wij het wel regelen, maar dat kan maar ten dele. Die afwachtendheid is wel opmerkelijk ja, het zit ergens tussen zorgeloosheid en naïviteit.”

‘We weten nog steeds niet waar we aan toe zijn’

Jullie rijden ook op Ierland. Wat heeft dat voor gevolgen van de Brexit?

CH: “Voor Ierland is er nog niets geregeld. Net als Noord-Ierland, wat natuurlijk centraal staat in de hele discussie. Ik kijk wel met angst naar de situatie daar tussen Noord-Ierland en Ierland. Er is niet veel voor nodig om daar de vlam in de pan te laten slaan. Maar ook in het VK is maatschappelijke ontwrichting mogelijk. Kijk maar eens hoe er gehamsterd is daar. We hebben het de eerste maanden van 2019 echt megadruk gehad omdat consumenten en bedrijven voorraden aan het aanleggen zijn. Warehouses daar puilen uit. Zeker bij een harde Brexit gaan we echt nog wat beleven daar. Iemand zei me laatst dat er anderhalve eeuw geleden in een situatie als deze gewoon een burgeroorlog was uitgebroken. En ik moet straks nog zien hoe het gaat. Ik hoor nu al dat het aan de Britse kant veel minder goed geregeld is als hier. Laten we vooral de chauffeurs niet vergeten in deze. Het zijn wel mensen die daar wellicht uren in de rij moeten staan.”

Hebben jullie door de Brexit ooit er aan gedacht om minder actief in het VK te zijn?


(CH en EW kijken elkaar aan) – EW: “Nee, dat is nooit een optie geweest. Stoppen? Nee, dat kan echt niet. Daar hebben we gewoon te veel activiteit voor in Engeland. Van onze vloot van 80 trucks rijdt de helft in het Verenigd Koninkrijk, de andere helft in Benelux en Duitse Ruhr.”

Biedt de Brexit jullie ook kansen?

CH: “Dat weten we nog niet. Eerst zien welke Brexit er komt. Ik zie ook dat collega-transporteurs niet meer, of minder naar Engeland rijden. Het zou kunnen dat Engeland straks een niche-markt wordt. Dan zouden we kunnen groeien. We zijn natuurlijk ook douane-expert. Een eigen douanekantoor? Daar hebben we nog niet eerder over nagedacht. We zouden dat wellicht kunnen doen, maar dan zouden we zeker niet voor concurrenten gaan werken.”

‘Een harde Brexit kunnen we aan’

Wat zijn behalve de uitkomst van de Brexit nog meer speerpunten voor dit jaar?

CH: “De bouw van ons nieuwe warehouse en onze nieuwe kantoren. We hebben nu al 30.000 m2 warehouse, daar komt straks nog 9.000 m2 bij. De bouw is al begonnen, het moet 1 april 2020 klaar zijn en dan krijgen we een zichtlocatie langs de A12. Maar het aller, allerbelangrijkste is dat er duidelijk komt over die Brexit. We willen gewoon verder!”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD, HEEBINK, EUROPEAN PARLIAMENT

#brexit
#wachten
#toekomst

[disclaimer]

N.B. De inhoud van deze tekst, alle genoemde feiten en veronderstellingen waren correct ten tijde van het naar de pers gaan van dit nummer van TTM.nl. Aan eventuele wijzigingen in de actualiteit tussen ter perse gaan en publicatie van deze editie van TTM.nl kunnen geen rechten ontleend worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer