De Europese Commissie heeft fikse kartelboetes uitgedeeld aan de reders CSAV, K-Line, MOL, NYK en WWL-EUKOR. Deze bedrijven vervoeren per schip trucks, vrachtwagens en andere voertuigen en maakten daar onderling prijsafspraken over. Gezamenlijk moeten de bedrijven 395 miljoen euro betalen.
Van oktober 2006 en september 2012 maakten de vervoerders prijsafspraken over het deep sea vervoer wat ze voor auto-importeurs uitvoerden. Daardoor werden de importeurs benadeeld. Net als bij het truckkartel was ook hier een klokkenluider, namelijk MOL. Deze carrier ontloopt hiermee een boete van 203 miljoen euro en gaat vrijuit. NYK gaat met bijna 142 miljoen euro en WWL-EUKOR gaan met ruim 207 miljoen euro het zwaarst het schip in.
In de automotivesector werden overigens ook Bosch, Denso en NGK gepakt voor concurrentiebelemmerende afspraken. De bougiefabrikanten krijgen bij elkaar 76 miljoen euro. Denso ontsnapt de dans ook als klokkenluider.