fbpx Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Twee nieuwe elektrische DAF’s op IAA

DAF Trucks presenteert maar liefst drie (semi)-elektrische trucks op de IAA. Naast de CF Electric, die TTM.nl eerder dit jaar al reed, verraste het Nederlandse truckmerk met een LF Electric en een CF Hybrid.

Het nieuws past prima bij DAF’s toekomstvisie op wegtransport, waar voor elektrische trucks zeker plek is, maar dan niet op de lange afstand. Dat is en blijft voorbehouden aan dieseltrucks, memoreerde hoofd ontwikkeling Ron Borsboom nog maar eens.

De DAF CF Electric is de ‘zero emissions’ oplossing voor distributieverkeer in de stad voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Hiervoor zijn hogere laadvermogens en volumes nodig en worden normaal gesproken enkel- of dubbel-assige opleggers gebruikt. Hij heeft een actieradius van 100 km. Dit jaar nog start een veldtest met de CF Electric.

De LF Electric is een volledig elektrische 19-tons truck voor ‘zero emissions’ distributieverkeer in de stad. Deze truck is niet voorzien van VDL e-Power, zoals de CF Electric, maar van Cummins-technologie. De LF Electric heeft een 195 kW/266 pk elektromotor (piekvermogen: 250 kW/340 pk), die wordt gevoed door een batterijpakket van maximaal 222 kWh. Dat is goed voor een actieradius tot 220 kilometer bij volledige belading. Doordat het accupakket modulair is, kan de capaciteit worden afgestemd op de door de klant gewenste actieradius.

Naast deze volledig elektrische trucks presenteerde DAF ook een CF Hybrid. Deze is ontwikkeld voor elektrisch en ‘zero emission’ rijden in de stad, terwijl hij daarbij een zeer grote actieradius heeft, dankzij de dieseltechnologie. Door de toepassing van een elektromotor in combinatie met een dieselmotor wordt de hoogste logistieke efficiency bereikt, zegt DAF

De DAF CF Hybrid is uitgerust met de 10,8 liter PACCAR MX-11-motor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen.

De elektromotor wordt aangedreven door een 85 kWh batterijpakket. Afhankelijk van het GCW geeft dit de truck een elektrisch en daarmee ‘ zero emission’ bereik van 30 tot 50 kilometer. De batterijen kunnen zowel tijdens het rijden op de snelweg door de dieselmotor worden opgeladen, als door middel van een DC-oplader bij een oplaadstation. De CF Hybrid is geschikt voor snelladen. Daardoor zijn de batterijen na 20 minuten laden al weer voor 80 procent vol. In 30 minuten is het pakket volledig opgeladen.

Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de PACCAR MX-11-dieselmotor, waarbij de hybridetechnologie dankzij slim energie-management voor extra brandstofbesparing zorgt. Energie wordt gegenereerd bij het remmen en door systemen als Down Hill Speed Control en Predictive Cruise Control. Om het brandstofverbruik verder te reduceren, kan deze energie kan door de elektromotor worden gebruikt als hij gelijktijdig met de dieselmotor actief is.

Het batterijpakket van het hybride-systeem drijft zowel de elektrische aandrijflijn, de elektrische luchtcompressor als de optionele intelligente e-PTO aan. De e-PTO kan bij geconditioneerd transport worden gebruikt voor het aandrijven van de koelinstallatie. Bovendien draagt de elektrische PTO bij aan een nog lager geluidsniveau.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer