fbpx Ga naar hoofdinhoud

Hankook breidt E-Cube Blue lijn uit

Hankook heeft haar lijn E-Cube Blue trailerbanden uitgebreid met een speciaal loopvlak voor de stuuras en aandrijfas. De bandenfabrikant toonde onlangs op IAA voor het eerst een complete oplossing voor alle asposities, met A-label voor de rolweerstand, voor de lange afstand. De nieuwe bandenlijn is een systeemoplossing voor de lange afstand en onderscheidt zich volgens Hankook in het bijzonder door het uiterst efficiënte brandstofverbruik.

hankook3Tijdens de IAA presenteerde Hankook haar complete truckbandenlijn voor zware internationale transporten en een uitermate efficiënt brandstofverbruik, de E-Cube Blue. De reeds verkrijgbare trailerband E-Cube Blue TL20 krijgt nu gezelschap van de uitvoering met nieuwe loopvlakken voor de stuuras (E-Cube Blue AL20) en aandrijfas (E-Cube Blue DL20) waarmee Hankook voor het eerst een complete oplossing voor het internationale transport op alle asposities aanbiedt, met een band die is voorzien van het A-label voor de rolweerstand. De nieuwe E-Cube Blue-lijn biedt wagenparkbeheerders de mogelijkheid om, in vergelijking met andere producten, te profiteren van een 8 procent hogere band gerelateerde brandstofbesparing en tot 55 procent langere levensduur (minder onregelmatige slijtage, meer kilometers) in vergelijking met huidige producten.

Het ontwerp van het loopvlak dat in het bijzonder is ontwikkeld voor specifieke asposities helpt mee om een nog grotere brandstofbesparing en meer kilometers te realiseren, zonder dat de dynamische karakteristieken zoals de remmen en tractie worden beïnvloed.

hankook2Beide centrale loopvlakblokken van de E-Cube Blue AL20-banden voor de stuuras ondersteunen elkaar door het in elkaar grijpende ontwerp, hetgeen de stijfheid van de loopvlakblokken vergroot en helpt om de rolweerstand te verminderen. De getrapte centrale groef in het loopvlak geeft extra steun aan de zijkanten van elk loopvlakblok. Bovendien zorgen ze voor een excellente stabiliteit tijdens het rechtuit rijden en de goede stuurreactie. Het grote gesloten loopvlakontwerp in de schouderrib garandeert vooral een gelijkmatige slijtage van de band.

Het loopvlak van de e-cube Blue DL20-banden voor de aandrijfas wordt gekarakteriseerd door een centraal 4-bloks ontwerp van de massieve centrale rib. De ten opzichte van elkaar verschoven loopvlakblokken grijpen aan beide kanten in elkaar, hetgeen resulteert in een wederzijdse ondersteuning voor een erg goede tractie, terwijl tegelijkertijd de rolweerstand wordt verminderd. Daarnaast verbeteren de horizontaal geplaatste semi-diepe extra lamellen in combinatie met de profielblokken in het open schouderblok de tractie nog meer.

hankook1Bovendien garandeert het extra brede contour van de E-Cube Blue TL20-trailerbanden een grote mate van stabiliteit tijdens het rijden en biedt een betere weerstand tegen slijtage. De meervoudige lamellen die aan het centrale ribgebied zijn toegevoegd, voorkomen een ongelijkmatige slijtage zonder dat de stabiliteit van de loopvlakrib wordt beïnvloed. Het gesloten loopvlak met 4 groeven garandeert een uitstekende laterale stabiliteit en tevens een erg laag rolgeluid.

De nieuw ontwikkelde samenstelling van de rubbercompound voor het loopvlak, met optimaal gestructureerde carbon black-moleculen (zwartsel) zorgt voor een zeer laag brandstofverbruik en is voor alle drie E-Cube Blue-producten hetzelfde. Bovendien is de complete E-Cube Blue-bandenlijn voorzien van alle fundamentele technologieën voor de succesvolle e-cube- productgroep van Hankook, waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van het innovatieve mengproces IMS (Innovative Mixing System) van Hankook. Dit geeft in het bijzonder een uiterst evenredige verdeling van het carbon black (zwartsel) en de rubbermoleculen in het mengsel. Samen met de langere mengtijden bij lagere temperaturen, verbetert dit in belangrijke mate de verbinding tussen het carbon black (zwartsel) en de rubbermoleculen. Dat is de reden dat de E-Cube banden tijdens het rijden minder warmte produceren. De gepatenteerde ontwerptechnologie van Hankook, de Stiffness Control Contour Theory (SCCT), zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de druk binnenin de band, waardoor een grotere mate van stabiliteit en minder beweging in de band wordt gerealiseerd. Dit resulteert in een langere levensduur van het karkas en biedt klanten volgens Hankook een erg goede vernieuwbaarheid en rentabiliteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer