Ga naar hoofdinhoud

‘Integratie MAN en Scania gaat boven verwachting goed’

Volkswagen Truck en Bus zet grote stappen bij de integratie van MAN en Scania in Volkswagen truckholding. Het gaat zelfs boven verwachting goed. Dat zegt CEO Andreas Renschler in een interview.

Andreas Renschler is afkomstig van Daimler en heeft zichzelf en het VW-concern als doel gesteld Daimler voorbij te streven als leider op de wereldwijde truckmarkt. Renschler zegt tevreden te zijn over de ontwikkelingen tot op heden. De filosofie is gevat in een beleid dat TOGETHER – Strategy 2025 heet. Daaruit blijkt dat VW de grootste ter wereld wil worden in klanttevredenheid, innovatie en rendement, niet zozeer in verkoopvolumes. “Het businessmodel verandert snel in deze tijden. Niet langer is een truckfabrikant een leverancier van enkel hardware, maar hij wordt eigenlijk een leverancier van intelligente transportdiensten. Daar komt veel IT bij kijken. Komend jaar gaat ons merk RIO, een bundeling van digitale diensten, in première”, aldus Renschler. “De komende tien jaar willen we onze winstmarge over de hele bandbreedte verhogen tot negen procent. Op die manier hebben we voldoende middelen om ook in de toekomst leidend te zijn in technologische innovatie. Wat betreft de werelddominantie: we willen langzaam aan de witte vlekken opvullen, recent hebben we bijvoorbeeld in de USA een partnership met Navistar ondertekend. Als die goedgekeurd is kunnen we ook hier beginnen met synergievoordelen.”

Volkswagen Truck & Bus heeft met MAN, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles en Volkswagen Caminhões e Ônibus vier merken die wereldwijd goed samen moeten werken. Renschler: “Op dat punt zien we veel vooruitgang. De samenwerking is veel groter dan ik voor mogelijk had gehouden. MAN en Scania zijn altijd grote concurrenten geweest, dus het is logisch dat het even duurde voor alle neuzen dezelfde kant opstonden. Maar de crossbrand teams werken nu perfect samen, overtuigd als ze zijn van het feit dat samenwerking onontkoombaar als we de uitdagingen van de komende jaren aan willen kunnen gaan.”

Een van die uitdagingen is de verdere integratie van MAN en Scania. “Het is nu eenmaal volkomen nutteloos om alles twee keer te ontwikkelen. Dat kost waardevolle grondstoffen en tevens te veel geld. Zestig procent van de waarde van een voertuig zit in de aandrijflijn. De oplossing ligt voor de hand: MAN en Scania zullen in de toekomst nog meer samen werken om belangrijke aandrijflijncomponenten, motoren ,transmissies, nabehandelingssystemen en assen te ontwikkelen. Er worden gezamenlijke platforms ontwikkeld die onze merken dan voor hun eigen klanten kunnen aanpassen, door hardware of software. Het is dus meer een platformstrategie dan een modulaire benadering. Door deze en andere maatregelen, ik denk bijvoorbeeld ook aan inkoop, kunnen we tot 2025 jaarlijks één miljard euro besparen”, aldus Renschler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer